مزیت استفاده از داستان سرایی ( story telling ) در بازاریابی

مزیت استفاده از داستان سرایی ( story telling ) در بازاریابی

داستان سرایی ( story telling ) در بازاریابی

Story telling یا داستان سرایی در بازاریابی می تواند در درگیر کردن مخاطب نقش بسزایی داشته باشد. علاقه به داستان سرایی و گوش دادن به آن، در وجود انسان نهادینه شده است. بیزینس های خلاق از این قابلیت در استراتژی‌های بازاریابی خود استفاده می کنند و باعث جذب مخاطب می شوند.

story telling یا داستان سرایی چیست؟

story telling معادل داستان سرایی بوده و با کلماتی مانند داستان گویی و داستان گفتن برابر است. گرچه معنی آن برای همه ی ما مشخص است اما اهل فن از آن به عنوان یک هنر برای ورود به ذهن افراد استفاده می‌کنند. در واقع داستان سرایی یکی از شیوه‌های بسیار مؤثر در انتقال مفاهیم و رویدادها برای مخاطبین است. با استفاده از داستان نویسی شما قدرت تجسم را در مخاطبین خود ایجاد کرده و آن‌ها راحت‌تر با شما ارتباط برقرار می‌کنند.

داستان سرایی باعث جلب توجه مخاطب و برانگیختن احساسات او می شود که این موضوع در بازاریابی و برندینگ می تواند بسیار مفید باشد. زمانی که توجه مخاطب را جلب می کنید، می توانید قدم های بعدی در جهت برندینگ و فروش محصولات یا خدمات خود را بردارید. story telling در پست‌های بلاگ، ویدیوهای اینستاگرام یا هر جای دیگر می تواند استفاده شود و به کمک آن شما می توانید پیام خود به مخاطب را شفاف تر و جذاب تر منتقل کنید. بدون شک هر چه بتوانید نظر مخاطب را بهتر جلب کرده و او را بیشتر درگیر خودتان کنید، شانس شما برای دریافت ترافیک ورودی بیشتر، افزایش فروش و ایجاد مشتریان وفادار بیشتر خواهد شد.

نقش story telling یا داستان سرایی در موفقیت استراتژی های بازاریابی چیست؟

شما با استفاده از داستان سرایی می توانید توجه مخاطب را جلب نمایید، نیاز او را برطرف و او را همراهی کنید. بنابراین یکی از بهترین روش ها در استراتژی بازاریابی به کار بردن story telling می باشد. همیشه جلب توجه و حفظ مخاطب جزو سخت‌ترین کارها هستند. اما اداستان سرایی به خوبی کمک می‌کند تا بتوانید تمرکز، توجه، احساسات، حواس و ذهن او را درگیر کنید تا به فکر فرو برود و همراه شما بماند. در همین حین می‌توانید محصولات و خدمات خود را به بهترین شکل معرفی کرده و کاری کنید تا در نهایت اقدام موردنظر شما را انجام دهند.

چگونه می‌توانیم یک داستان خوب بنویسیم؟

برای انجام یک story telling یا داستان سرایی که به جذب مخاطب کمک کند باید داستان شما دارای یک سری ویژگی باشد:

• سرگرم‌کننده: بهترین داستان‌ها آنقدر سرگرم‌کننده هستند که نه‌تنها خواننده را درگیر می‌کنند، بلکه باعث می‌شود مخاطب با علاقه منتظر ادامه ماجرا باشد.
• آموزشی: بهترین قصه‌ها کنجکاوی مخاطب را برانگیخته کرده و کاری می‌کنند تا به دانش خواننده افزوده شود.
• جهانی (فراگیر): بهترین داستان‌ها به تمام خوانندگان ربط دارند و از احساسات و اتفاقاتی می‌گویند که بیشتر افراد آنها را تجربه کرده‌اند.
• سازمان‌یافته: بهترین قصه‌ها از یک سازمان‌دهی فشرده بهره می‌برند که کمک می‌کند پیام اصلی به درستی منتقل شده و خواننده بتواند به درستی آن را درک کند.
• به‌یادماندنی: الهام‌بخشی، قهرمان‌سازی، رسوایی یا شوخ‌طبعی ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شوند داستان شما همیشه در ذهن مخاطب بماند.

فرآیند story telling

  • شناخت مخاطب: شما باید مخاطب هدف را به خوبی بشناسید و بدانید برای چه کسانی داستان سرایی می کنید. شناخت مخاطب هدف باعث می شود نظر آن ها به سمت برند شما جلب شود و اثرگذاری بیشتری در آن ها داشته باشید.
  • تعریف پیام اصلی: فرقی نمی‌کند داستان شما یک یا چند صفحه باشد، مهم این است که باید دارای پیام اصلی و اساسی باشد و آن را به درستی منتقل کند. بعضی از محتواهایی که بر اساس story telling تولید شده‌اند؛ قصد فروش دارند. اما برخی دیگر با هدف اطلاع و آشنایی اولیه با برند، به مرحله انتشار می‌رسند. دقت داشته باشید که بهتر است هر داستان یک پیام مهم داشته باشد. طبق تجربه زمانی که پیام‌های داستان افزایش پیدا می‌کند؛ به همان نسبت مخاطب گیج‌تر می‌شود.
  • مشخص‌کردن نوع داستان: موضوع و نوع داستان نیز اهمیت زیادی دارد و در مرحله بعدی باید به آن بپردازید. نوع داستان شما می‌تواند مربوط به موفقیت‌ها و شکست‌ها، داستان افراد و مشتریان، ارزش‌های پیشنهادی، آموزشی، بیان موقعیت‌های مشابه و… باشد.
  • دعوت به اقدام: حتما از داستان‌تان اهدافی را دنبال می‌کنید ولی تا نتوانید مخاطبان را به اقدام مورد نظر خود دعوت کنید، کاملا موفق نخواهید بود. بدون‌شک دنبال این هستید که خواننده یا شنونده داستان شما، بعد از پایان ماجرا و تمام‌شدن محتوا کار خاصی را انجام دهد، بنابراین کال تو اکشن ‌های جذاب را فراموش نکنید.
  • انتخاب مدیوم یا رسانه: مرحله بعدی این است که مشخص کنید داستان شما قرار است در قالب مقاله، پست بلاگ یا کتاب منتشر شود. یا اینکه به دنبال بیان شفاهی، صوتی یا دیجیتالی آن هستید.
  • نوشتن داستان: حالا زمان آن رسیده که براساس پیام اصلی، مخاطبان هدف، موضوع اصلی، نوع و موضوع داستان و کال تو اکشن موردنظر، قصه خود را بنویسید. در پایان هم بعد از انتشار، محتوای خود را به اشتراک بگذارید تا کاربران بیشتری آن را ببینند.

انواع storytelling از لحاظ فرمت

هنگامی که صحبت از داستان و داستان گویی به میان می‌آید؛ ما را به یاد کتاب داستان‌ها می‌اندازد. با این وجود شما از story telling در جاهای مختلفی می‌توانید استفاده کنید:
داستان در قالب متن: قرار دادن یک مقاله در سایت، انتشار یک رپورتاژ آگهی در سایت‌های پر بازدید در این دسته جای می‌گیرد.
فایل‌های صوتی: داستان‌های شنیدنی خود و کسب‌و‌کارتان را در قالب پادکست‌ در اختیار مخاطبین خود قرار دهید. مطمئن باشید که شنیدن آن‌ها برای دیگران لذت‌بخش است.
داستان سرایی در قالب ویدئو: تماشای ویدیوها (مخصوصا آن‌هایی که حالت انیمیشن دارند) برای ما جذابیت دارد. امروزه از این نوع محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب زیاد دیده می‌شود.

جمع‌بندی

شنیدن داستان های جذاب برای همه ی افراد می تواند تجربه ای لذت بخش باشد. ایتفاده از داستان شرایی در هر زمینه و شغلی می توانید به مخازبان شما انگیزه دهد که کاری که شما می‌خواهید را انجام دهند. با استفاده از story telling یا داستان سرایی می توانید خاطرات لذت بخش افراد را یادآوردی کنید و در نهایت برند خود را ذهن مخاطبان هک نمایید.

تمام تلاش ما از تولید انواع فرمت‌های محتوا نیز، برقراری ارتباط دائمی با مخاطب، پاسخ به نیازهای او، ارزش‌آفرینی، جلب توجه و اعتماد و ترغیب کاربر به انجام اقدام مورد نظر است. اگر می‌خواهید محتوای شما تمام این موارد را پوشش داده و اثربخشی زیادی داشته باشد، یکی از بهترین روش‌ها به‌کارگیری تکنیک story telling یا داستان سرایی است. با اینکه خلق داستان کار ساده‌ای نیست، ولی به کمک متخصصان ما در این حوزه می‌توانید کاری کنید که مخاطب تا انتها و حتی بعد از قصه همراه شما بماند.

پیشنهاد می کنیم از صفحه ی طراحی سایت فروشگاهی دیدن فرمایید

امتیازی ندارد
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل
https://behinta.com/?p=7076

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مزیت استفاده از داستان سرایی ( story telling ) در بازاریابی

ارتباط با ما

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546