برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی

برنامه تلویزیونی میدون : کسب و کار خانگی
امتیازی ندارد

برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی یک مسابقه است. که هدف از اجرا آن پیدا کردن استعداد ، کارآفرینی و خلاقیت در میان شرکت کنندگان است. که از شبکه سه پخش می شود. سید محسن هاشمی گلپایگانی تهیه کننده این مسابقه است. در این مسابقه شرکت کنندگان خلاق و مستعد و دارای طرح های اقتصادی در یک محیط دوستانه به رقابت می پردازند.

فصل اول برنامه تلویزیونی میدون :

اولین فصل مسابقه میدون 26 قسمت است که در هر قسمت سه شرکت کننده راه یافته به برنامه طرح خود را ارائه می دهند.

پس از برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی نفر برگزیده از بین شرکت کنندگان یک میلیارد تومان وام برای تبدیل طرح ارائه شده به کار صنعتی دریافت می کنند . فرد برگزیده در هر قسمت با نظر داوران انتخاب می شوند. داوران مسابقه از 5 دارد منتخب و تعدادی از دانشجویان نخبه ایرانی تشکیل شده اند.

یکی از اهداف اصلی این مسابفه رونق تولید است. به همین خاطر کارآفرینان جوانی که به خاطر مشکلات اقتصادی و مسائل مالی قادر به اجرا کردن ایده های خود نبوده اند در این مسابقه شرکت می کنند. با شرکت در این مسابقه شرکت کنندگان این فرصت را دارند که با رقابت کردن و دریافت جایزه ، ایده های خود را اجرا کنند.

میدون به یک کافه در خیابان انقلاب تبدیل شد:

کافه میدون در ابتدا فقط برای مسابقه و ضبط برنامه و همچنین یک مکان برای گفت و گو راهنماها با شرکت کنندگان ساخته شد. اما با استقبال مردم از این کافه ، این کافه به یک مکان عمومی برای مردم تبدیل شد. اما در اصل همه ی اتفاق های مربوط به مسابقه در یک سوله که در پشت کافه وجود دارد اتفاق می افتد. با طی کردن یک راهرو که در پست کافه قرار دارد به دکور برنامه که ساخته شده از آجرهای زیبا است وجود دارد. در مقابل این دکور هم قسمت گریم وجود دارد که داورها قبل از شروع برنامه در آن جا گریم می شوند.

دکور برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی:

فضای دکور دو بخش دارد. یک بخش از این فضا مربوط به داوران و حاضرین در مسابقه است. و بخش دیگر جایگاه شرکت کنندگان است . شرکت کنندگان برای ایستادن در این مکان باید از پله ها پایین بیایند و رو به روی داوران و حاضرین مسابقه بایستند.

امکان دارد که با شنیدن اسم مسابقه استعدادیابی ، ذهن شما ناخودآگاه به سمت برنامه عصرجدید برود. اما این دوبرنامه به هم شبیه نیستند زیرا برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی بسیار تخصصی تر و جدی تر به بررسی طرح های ارائه شده توسط شرکت کنندگان می پردازد.

 یکی دیگر از وجه تمایز های برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی و عصر جدید این است که داوران مسابقه میدون اغلب اساتید برجسته دانشگاه هستند.وجود دانشجویان نخبه در کنار داوران نیز برنامه میدون را بسیار متفاوت با عصر جدید می کنند.
برعکس بسیاری از مسابقات این برنامه مجری اختصاصی ندارد. بلکه فقط در پشت صحنه حامد سلطانی گرداننده بخش هایی از برنامه است.
یکی دیگر از موضوعاتی که باعث وجه تمایز این مسابقه با دیگر مسابقات شده است. حضور راهنماها در کنار شرکت کنندگان حین مسابقه است. این راهنماها معمولا استادهای دانشگاه و کارشناسان بازاریابی هستند.
پیشنهاد می کنیم از صفحه مربوط به تولید محتوا دیدن کنید.

عوامل برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی:

خواننده تیتر پایانی: سینا سرلک

داور : مینا مهرنوش (عضو هیات علمی دانشگاه تهران،مدیرعامل چند شرکت شتاب دهنده ، مرکز استعدادیابی ، خلاقیت کسب وکار )

داور : علیرضا یونچی ( عضو مجمع عالی واردات )

داور : پرویز کرمی ( دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم ، فناوری ، اقتصاد دانش بنیان )

داور : امیرحسین اسدی ( مدیرعامل چند شرکت شتاب دهنده و استارت آپ )

کارگردان هنری : مهران علوی

تهیه کننده : سید محسن هاشمی گلپایگانی

نماد گوی های برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی:

مهران علوی که همانطور که در بالا اشاره کردیم کارگردان هنری این برنامه است در مصاحبه اش درباره ی سختی هایی که یک کارگردان به دلیل نبود مجری با آن مواجه است صحبت کرده است.

او در مصاحبه اش توضیح داده است که وقتی یک برنامه مجری نداشته باشد ، کارچندین برابر سخت تر خواهد شد. همچنین ریتم برنامه به خاطر تعارفی بودن آدم ها و وجود چندین داور گرفته می شود.در صورت که ریتم برنامه برای هر کارگردانی بسیار حائز اهمیت است.

او دلیل حذف مجری از برنامه را اینگونه توضیح داد:

اول اینکه ما می خواستیم برنامه ما نسبت به بقیه ی برنامه ها متفاوت باشد . دوم اینکه فضای خشک و رسمی در برنامه ایجاد نشود. علاوه بر این ما بر این باوریم که در یک برنامه تخصصی با وجود پنج کارشناس و متخصص ، یک مجری حرف زیادی برای زدن ندارد.

او در ادامه مصاحبه اضافه کرد که:

ما می دانستیم که برای هدایت کردن شرکت کنندگان و داوران راه سختی پیش رو خواهیم داشت. اما این موضوع با چندین تمرین کمی آسان تر شد. در تمرین ها ما شرکت کنندگان و داوران را با فضای رسانه و ادبیات رسانه آشنا می کنیم.

به گفته مهران علوی اغلب شرکت کنندگان با فضای رسانه آشنا هستند و بیشتر آن ها تجربه حضور در برنامه های تلویزیونی دیگر را دارند. و همانطور که می خواستند فضای برنامه میدون اصلا خشک و رسمی نیست . بلکه کاملا با حال و هوای شبکه سه همخوانی دارد.

دکور برنامه:

طراحی اصلی دکور 360 درجه ای برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی با مهران علوی بوده است.

این فضا دارای دو بخش اصلی است.

فضای اول دکور برنامه میدون:

این فضا مخصوص داوران است . بنابراین سعی برآن بوده که این فضا شیک و رسمی باشد. درواقع جایگاه داوران جایگاهی است که شرکت کنندگان مسابقه قرار است در آینده به آن برسند.

فضای دوم دکور برنامه میدون :

این فضا از برنامه نیز مخصوص شرکت کنندگان است .

علوی می گوید :

ما نمی خواستیم مثل اکثر برنامه ها کار خودمان را با استفاده از یک نمایشگر دیواری کار خودمان را راحت کنیم. بلکه می خواستیم یک دکور فیزیکی قابل لمس داشته باشیم. که قسمتی از آن شبیه کانتینرهای حمل بار باشد با این تفاوت که با رنگ های شاد طراحی شده باشد.  البته ما نمایشگر دیواری هم داریم. اما زمانی از ان استفاده می کنیم که یک شرکت کننده برای ارائه طرح خود نیاز به نمایشگر دیواری داشته باشد.

برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی جایی برای ایده های خلاقانه:

سید محسن هاشمی در مصاحبه اش در مورد نحوه شکل گیری این برنامه اینگونه توضیح می دهد:
در طی دو سال قبل در صدا سیما مجموعه های شبیه به برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی اجرا کرده ایم.بارز ترین نمونه از این برنامه ها «پایش» یود. توجه ما در آن برنامه به کارآفرینی مردم بود.
یکی از دلایل ساخت این برنامه ساختار شکنی برنامه های قبلی بود. درگذشته در همه ی برنامه ها عده خاصی از آدم ها در برنامه ها شرکت می کردند. این در حالیست که بعضی از مردم نیز کارآفرین هستند. این دسته از مردم نیاز به دیده شدن دارند. خوشبختانه عده زیادی از مردم با شرکت در این برنامه توانستند در زمینه های شغلی خود موفق شوند.
در نتیجه تصمیم بر آن شد که قسمتی از برنامه «پایش» را با نام «میدون کسب و کار» به مردم کارآفرین اختصاص داده شود.

زمان شکل گیری برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی:

شکل گیری برنامه میدون که ترکیبی از برنامه حرف حساب و پایش است. یک سال و نیم پیش شکل گرفت. سپس برای این برنامه یک دکور ساخته شد که به خاطر تصمیم مدیر شبکه 3 که تصمیم داشت این برنامه بزرگ تر اجرا شود، دکور جدیدتر و بزرگ تر برای این برنامه ساخته شد.

سید محسن هاشمی ادامه داد:

تا به اینجا برای دو فصل و در هرفصل 52 قسمت برنامه ریزی ها انجام شده است.بعد از اتمام دو فصل بر اسا بازخورد مخاطبین برنامه تصمیم گرفته می شود که آیا این برنامه ساخته شود یا خیر.

برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی در حال حاضر دو شب در هفته روی آنتن می رود. البته لازم به ذکر است که در فصل دوم با توجه به فراخور مخاطب اتفاقات و اغییرات جدیدی خواهد داشت.

داور های برنامه تلویزیونی میدون کسب و کار خانگی برر چه اساسی انتخاب شده اند؟

سید محسن هاشمی در جواب سوال بالا توضیح داد:

یکی از اصلی ترین مشخصه های داورهای این برنامه این است که هر کدام از آن ها بدون داشتن پشتوانه مالی توانسته اند در زمینه شغلی خود موفق باشند. در نتیجه این موضوع نشان دهنده موفقیت های شرکت های ما در آینده است.

یکی دیگر از مشخصه های حائز اهمیت درباره ی داورهای مسابقه شخصیت های منحصر به فرد هرکدام از 5 داور برنامه است. از این رو کسب و کار هر شرکت کننده از دیدگاه های مختلف بررسی خواهد شد. زیرا هر یک از داورهای برنامه در زمینه های متفاوتی مشغول به کار هستند. مثلا یکی از داورهای مسابقه یک شخص بازاری موفق است. داور دیگر ما یه استاد دانشگاه با تجربه است. و یکی دیگر از داوران کارآفرین نامی است.

پس هر کسب و کاری که در برنامه بررسی می شود به صورت دقیق و از دیدگاه های متفاوت بازاریابی می شوند.این موضوع بیان گر این است که شرکت کننده های برنامه لازم نیست که حتما تحصیل کرده باشند. بلکه داشتن ایده خلاقانه و صاحب یک طرح جدید بودن برای شرکت در مسابقه کافی است.

و در نهایت ویژگی آخر برای انتخاب شدن به عنوان داور این برنامه سلامت و موفق بودن کسب و کار هر یک از داوران در زمینه شغلی خودشان است.
پیشنهاد می کنیم از صفحات طراحی سایت ، مشاوره کسب و کار و همچنین شبکه اجتماعی دیدن فرمایید.

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=2656
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546