استراکچر دیتا چیست؟

استراکچر دیتا چیست؟
استراکچر دیتا ها نوعی ساختار داده های داده یافته است که به موتورهای جستجو های برای درک بهتر صفحات وب کمک می‌کنند. استراکچر دیتا مشخص می‌کند که داده‌ها به چه صورتی ذخیره، سازماندهی و دسترسی پیدا می‌کنند. در واقع این موضوع باعث می‌شود که سئو سایت خود را بهبود ببخشیم.
امتیازی ندارد

استراکچر دیتا یا ساختار داده یکی از موضوعاتی است که به موتورهای جستجو در درک بهتر صفحات وب کمک می‌کند. با گسترش استفاده از دستگاه های موبایل و انجام جستجو از آن ها توسط کاربران، داده های ساختار یافته نیز بر روی نتایج موتورهای جستجو تاثیرگذار می باشد.

به طور کلی، داده های ساختار یافته یا استراکچر دیتا، مجموعه ای از اطلاعات است که به صورت ساختار یافته و قابل فهم برای موتورهای جستجو و سایر ابزارهای مرتبط با وب است. این داده ها شامل اطلاعاتی مانند نام محصول، قیمت، موقعیت جغرافیایی، نام وب سایت و سایر جزئیات مرتبط با صفحات وب می باشد.

استفاده از داده های ساختار یافته در سایت شما، به موتورهای جستجو کمک می کند تا بهتر درک کنند که صفحه شما درباره چه موضوعی است و چه محتوایی دارد. این اطلاعات همچنین توسط سایر ابزارهای وب مانند نمایشگرهای جستجو برای نمایش اطلاعات دقیق تر و بهتر از صفحات وب استفاده می شود.

برای یادگیری مطالب کاربردی در زمینه طراحی سایت، پیشنهاد ما این است که از صفحه طراحی سایت فروشگاهی دیدن فرمایید.

استراکچر دیتا چیست؟

بسیاری از وب سایت‌ها از داده‌هایی تشکیل شده‌اند که در دیتابیس‌ها ذخیره می‌شوند. اما زمانی که این داده‌ها در قالب کد HTML شکل می‌گیرند، تفسیر این اطلاعات برای موتورهای جستجو بسیار مشکل است. به همین دلیل، استفاده از استراکچر دیتا (نوعی المان نشانه گذاری روی صفحات) به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا اطلاعات موجود در وب سایت شما را بهتر درک کنند. موتورهای جستجو از این اطلاعات برای بهبود نتایج جستجو موضوع مرتبط با کسب و کار شما استفاده می‌کنند.

ساختاردهی داده‌ها به شکل ساخت یافته، باعث سهولت بیشتری برای ربات‌های جستجو می‌شود که به دنبال اطلاعات تماس شرکت شما هستند. علاوه بر این، با استفاده از این نوع داده‌ها، می‌توانید اطلاعات پیچیده‌تری از جمله مقالات، رویدادها، محصولات و سایر موارد موجود در وب‌سایت خود را به راحتی شناسایی کنید. حتی اگر متون شما دارای پاراگراف‌های منظم هستند، هنوز هم ممکن است شامل ابهاماتی باشند که موتورهای جستجو قادر به حل آن‌ها نیستند. با استفاده از داده‌های ساختاریافته و با استفاده از نشانه‌گذاری‌های HTML، این ابهامات را می‌توان برطرف کرد.

اهمیت structured data

فهمیدن محتوای یک وب سایت برای موتورهای جستجویی مانند گوگل چالش بزرگی است. چرا که برخی از المان‌هایی که برای انسان‌ها واضح به نظر می‌آیند، برای ربات‌های جستجو بی‌معنی هستند. به همین دلیل، استفاده از داده ساختار یافته می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا بهتر محتوای یک وب سایت را درک کنند و از آن بهره‌برداری کنند.

داده ساختار یافته به صفحات وب اضافه می‌شود و موتورهای جستجو از این داده‌ها برای ایجاد قطعات کوچکی از محتوای سایت استفاده می‌کنند. این قطعات کوچک، اطلاعات اضافه‌ای مانند ساعات کاری، قیمت و امتیاز مثبت بازدیدها را به همراه نام رستوران در نتایج جستجو نشان می‌دهند. این اطلاعات افزوده، به کاربران کمک می‌کنند تا برای یافتن رستوران مناسب تر و با کیفیت‌تر، تصمیم بهتری بگیرند.

استفاده از داده ساختار یافته به عنوان بخشی از استراتژی سئو، می‌تواند به کسب وکار شما کمک کند تا در نتایج جستجو، رتبه بالاتری کسب کند. در واقع، اگر سایت شما از داده ساختار یافته به درستی استفاده نکند، یک فرصت مهم برای افزایش رتبه بندی را از دست خواهد داد. بنابراین پیاده‌سازی داده ساختار یافته در سایت شما، بهبود قابل توجهی در رتبه بندی وب سایت شما در نتایج جستجو ایجاد خواهد کرد.

تاثیر استراکچر دیتا در سئو

استفاده از داده‌های ساختار یافته، تاثیر قابل توجهی بر روی سئو وب‌سایت‌ها دارد. در واقع، داده‌های ساختار یافته به دو روش مختلف به بهبود سئو وب‌سایت‌ها کمک می‌کنند:

روش اول این است که این داده‌ها، اطلاعاتی را که به موتورهای جستجو ارائه می‌شوند را به راحتی درک می‌کنند. همچنین موتورها را قادر می‌سازند تا داده‌ها را به درستی نشان دهند.

روش دوم این است که انواع مختلفی از داده‌ها، توسط موتورهای جستجو قابل استخراج هستند و در قالب یک قطعه کوچک از محتوای صفحه در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. به عنوان مثال، سایت Betty Crocker دارای داده‌های ساختار یافته در مورد زمان مورد نیاز برای طبخ و مقدار کالری است. زمانی که گوگل این صفحات را در نتایج جستجوی خود نمایش می‌دهد، این اطلاعات نیز همراه با صفحه نمایش داده می‌شوند که باعث می‌شود این صفحات بیشتر مورد توجه کاربران قرار گیرند.

نحوه استفاده از داده ساختار یافته

Structured Data Markup Helper ابزار رایگان و مفیدی است که توسط گوگل ارائه شده است. با استفاده از این ابزار، گوگل می تواند محتوای وب سایت شما را بهتر درک کند و از آن برای نتایج جستجو استفاده کند. این امر به دسترسی بهتر کاربران به سایت شما کمک می کند. با استفاده از این ابزار، شما می توانید به راحتی داده ساختاری یا استراکچر دیتای وب سایت خود را به گوگل ارائه دهید و اطمینان حاصل کنید که این اطلاعات برای همه قابل دسترسی هستند.

برای استفاده از این ابزار، صفحه مورد نظر را به Structured Data Markup Helper ارائه دهید و به المان های مختلف تگ های مورد نظرتان را اضافه کنید. پس از اتمام تگ گذاری، ابزار Data Markup Helper یک نمونه کد HTML با داده نشانه گذاری تولید خواهد کرد. با دانلود این کد، می توانید آن را در وب سایت خود استفاده کنید.

بعد از ورود به ابزار Helper در صفحه اصلی، نوع داده مورد نظر خود را انتخاب کنید و آدرس URL صفحه مورد نظر را در قسمت پایین وارد کنید.

پس از آن، در صفحه بعدی می توانید اطلاعات مربوط به تگ های مورد نظرتان را در پنجره سمت راست وارد کنید. اگر تگ هایی وجود نداشته باشند، با کلیک بر روی گزینه “Add missing data” می توانید آنها را به طور دستی اضافه کنید.

بعد از جایگذاری تگ های مورد نظر، با کلیک بر روی دکمه Create، کد HTML مربوط به تگ ها برای شما ایجاد می شود. این کد را می توانید در وب سایت خود اضافه کنید.

پیش نیازهای راه اندازی و مدیریت structured data

برای بهینه سازی سئو وب سایت ها، ابزارهای متنوعی مانند گوگل کنسول، ابزارهای Bing و سرویس schema.org در دسترس هستند. با استفاده از این ابزارها، مدیران سایت نیازی به تخصص کد نویسی ندارند تا بهینه سازی سئو را راه اندازی کنند. schema.org مجموعه ای از تگ های HTML را فراهم می کند که مدیران سایت می توانند از آنها برای نشانه گذاری صفحات وب سایت خود استفاده کنند.

با وجود داده های ساختار یافته کمات کلیدی در چه جایگاهی قرارمیگیرند

به دلیل پیچیدگی لایه های نمایش نتایج جستجو توسط موتورهای جستجو، اهمیت کلمات کلیدی در جستجوها کاهش یافته است. به عنوان مثال، گوگل با قابلیت جستجوی محاوره ای، به صورت خودکار اطلاعاتی مانند موقعیت جغرافیایی، تاریخچه جستجو و هدف کاربر را در پرسش جستجو در نظر می‌گیرد. این قابلیت‌ها باعث شده است که بهینه‌سازی موتور جستجو در حوزه معنایی استراکچر دیتا بسیار مهم شود. البته، کلمات کلیدی همچنان مهم هستند، اما اهمیت آنها کاهش یافته است.

به کارگیری داده ساختار یافته، می‌تواند به بهینه‌سازی نحوه نمایش سایت‌ها در نتایج موتورهای جستجو کمک کند. امیدواریم با خواندن این مقاله با مفهوم استراکچر دیتا آشنا شده و بتوانید از آن بهره‌مند شوید.

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=11250
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546