تجربه کاربری چیست؟ | UX

تجربه کاربری چیست؟ | UX
امتیازی ندارد

تجربه کاربری یا UX که مخفف User experience است به هرگونه تعامل کاربر با محصول یا خدمات شما اشاره دارد. برای درک بهتر فرض کنید یک سایت فروشگاهی دارید که از رابط کاربری زیبا و طراحی بسیار جذابی بهره می‌برد. محصولات‌تان هم قیمت و کیفیت بسیار خوبی دارند ولی وقتی مشتری وارد صفحه خرید محصول می‌شود، فرآیند خرید پیچیده و طولانی است و تجربه ی خوبی برای او اتفاق نمی افتد. حتی ممکن است به فرآیند خرید ادامه ندهد و او را تشویق به انتخاب و خرید محصولات در وب سایت هایی کند که تجربه کاربری خوبی را دارند. در واقع هرچه تجربه بهتری ارائه دهید، بیشتر مشتریان شما را نسبت به رقبایتان انتخاب می‌کنند.

طراحی تجربه کاربری (UX DESIGN) چیست؟

زمانی که تصمیم می‌گیرید بهترین تجربه کاربری را برای کاربرتان فراهم کنید، طبیعتا باید بخش‌های مختلفی را مدنظر قرار دهید. یکی از مهمترین موارد، طراحی تجربه کاربری است. یعنی شما باید طوری تعامل با رابط کاربری خود را طراحی کنید که کاربر در تمامی مراحل کار با سیستم شما بتواند طعم بهترین تجربه را بچشد.

طراح UX فردی است که قدرت تجزیه و تحلیل بالایی دارد و با استفاده از ابزارهای مختلف تلاش می‌کند بهترین تجربه را برای کاربر رقم بزند. او باید با خلاقیت پیچیده ترین و طولانی ترین فرآیند ها را برای کاربران آسان و لذت بخش کند.

همچنین شناخت پرسونا و مخاطب هدف توسط طراح باعث می شود که طراحی به گونه ای انجام گیرد که کاربران مختلف هنگام استفاده از وب سایت شما تجربه بسیار خوبی داشته باشند. شرکت بهینتا با انجام تحقیقات لازم، بهترین مسیر و دسترس‌پذیری را برای مخاطب هدف شما ایجاد می کند.

اجزای تجربه کاربری کدام است؟

تجربه کاربری دارای اجزا و بخش‌های مختلفی است که باید به تمام آنها با دقت توجه کنید؛ چراکه هر بخش اهمیت خودش را دارد. در ادامه به مهمترین اجزای تجربه کاربری می‌پردازیم:

  • طراحی تعاملی  (INTERACTION DESIGN)

در طراحی تعاملی تمرکز طراح فراتر از جلوه‌های بصری یک محصول است و شامل نحوه تعامل کاربران می‌شود. بنابراین بررسی دقیق نیازهای کاربران، محدودیت‌ها، متن و بقیه مسائل، طراحان را قادر می‌سازد تا خروجی را ساده تر، متناسب با خواسته‌های روز کاربران و دقیق‌تر تنظیم کنند. اگر می‌خواهید واقعا بهترین تجربه را برای کاربرتان ایجاد کنید، هیچ‌چیز از تعامل درست و دوسویه با او مهم نیست.

  • طراحی رابط کاربری (USER INTERFACE DESIGN)

طراحی رابط کاربری (UI) را می‌توان یکی از زیرمجموعه‌های طراحی UX در نظر گرفت؛ چراکه باید با به‌کارگیری المان‌های گرافیکی و دیداری مانند رنگ‌ها، دکمه‌ها، تصاویر و… بتوانید بهترین تجربه را به کاربر خود منتقل کرده و کاری کنید که از تعامل با سیستم شما لذت ببرد.

  • دسترس پذیری (ACCESSIBILITY)

اگر کاربران نتوانند به خوبی از محصول یا خدماتی که طراحی شده است استفاده کنند و کار کردن با آن پیچیده باشد باعث یک UX بد می شود. عدم قابلیت و سهولت استفاده در واقع کاربران را در دستیابی به کارهایی که برای انجام آن برنامه ریزی کرده اید، ناتوان می سازد. اگر مخاطب شما نتواند سریع و ساده به چیزی که می‌خواهد دسترسی داشته باشد، قید تعامل با سیستم‌تان را می‌زند.

  • کاربردپذیری (USABILITY)

کاربردپذیری یک شاخص بسیار مهم برای بررسی کیفیت یک محصول به شما می‌آید. هر چقدر یک محصول یا سیستم زیبا و جذاب باشد و از بهترین المان‌های طراحی بهره ببرد اما یادگیری و استفاده از آن دشوار، دارای خطا و ناکارآمد باشد نارضایتی کاربران را به دنیال دارد. به عنوان مثال بسیاری از محصولات، خدمات یا سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی که این روزها می‌بینید برای افراد توانیاب و دارای معلولیت، کاربردپذیری خوبی ندارند.

  • معماری اطلاعات (INFORMATION ARCHITECTURE)

موضوع اطلاعات اهمیت بسیار زیادی دارد و کاربران دوست دارند به اطلاعات موردنظرشان دسترسی داشته باشند. هر چه بتوانید بهتر و ساده‌تر اطلاعات موردنیاز مخاطبان را به صورت دسته‌بندی در اختیارشان قرار دهید، تجربه بهتری را برایشان ساخته‌اید.

مراحل طراحی تجربه کاربری

طراحی یک فرایند پیوسته و مهم است که باید مراحل مختلف آن به درستی و به ترتیب انجام شود تا بتواند به خروجی مطلوب خود برسید. در این قسمت می‌خواهیم بیشتر از این مراحل برای‌تان بگوییم.

  • استراتژی در UX

استراتژی و داشتن برنامه از اصول اولیه ی هر فرآیند می باشد. شما با استراتژی می توانید به درستی هدف گذاری کنید و تاکتیک های خود را مشخص کنید.

  • تحقیقات در تجربه کاربری

تحقیق‌کردن مرحله بعدی است. باید تحقیق خوبی روی نقاط ضعف و قوت محصول یا خدمات خود داشته باشید، نیاز، سلایق و رفتار کاربران‌تان را بشناسید تا بتوانید بر اساس نیاز و سلیقه او طراحی کنید. یا تحقیقات بازاری قدرتمند و داشتن تحلیل درست می‌تواند پرسونای مناسبی از مخاطبان خود ایجاد کنید.

  • طراحی اولیه

برای اینکه تا حدودی بدانید چه چیزی در انتطار کاربر است و قرار است چه اتفاقی بعد ار طراحی پیش آید بهتر است طرح مورد نظر به صورت دستی روی کاغذ کشید شود و مسیر و اقدامات احتمالی او مورد بررسی قرار گیرد.

  • تولید اولیه

در این مرحله باید براساس طرح اولیه یک نمونه اولیه و آزمایشی نیز انجام دهید تا بتوانید در مرحله ارزیابی و تست باگ‌ها و مشکلات احتمالی را برطرف کرده و به نسخه نهایی نزدیک شوید.

  • ارزیابی و تست

برای شناسایی مشکلات و باگ های احتمالی باید نمونه ی اولیه روانه بازار کنید تا بتوانید آن را ارزیابی کنید. به این صورت زمان ارائه نمونه ی نهایی کمترین مشکل را خواهید داشت.

  • انتشار محصول نهایی در تجربه کاربری

بعد از ارزیابی‌های انجام شده و برطرف کردن خطاها و ساده‌سازی تجربه کاربری، می‌توانید محصول نهایی خود را منتشر کنید تا با دریافت بازخوردهای لازم بتوانید در جهت بهبود آن گام بردارید.

تأثیر بهبود UX سایت در سئو

از آنجایی که موتورهای جستجو در تلاش هستند بهترین صفحات را به کاربران خود نمایش دهند، شما باید وب سایتی داشته باشید که تجربه کاربر در آن لذت بخش باشد و آن ها را به مشتری وفادار تبدیل کند. طبیعتا این موضوع تاثیر ویژه ای در تعامل افراد با سایت شما دارد و باعث افزایش سئو شایت شما می شود.

جمع بندی UX

User Experience یعنی اینکه بتوانید با یک رابط کاربری درست، در کنار اجزای دیگری چون دسترس‌پذیری، کاربردپذیری، معماری اطلاعات و طراحی تعاملی، بتوانید تجربه‌ای ساده و سریع برای تمام کاربران خود رقم بزنید.
در این بین طراحی تجربه کاربری اهمیت زیادی دارد؛ چراکه باید به عنوان یک طراح و مهندس اصلی تجربه‌ای را طراحی کنید که هر کاربری از محصول یا خدمت شما راضی باشد.

پیشنهاد می کنیم از صفحه ی طراحی سایت در اصفهان دیدن فرمایید

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=6608
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546