امنيت وردپرس

امنيت وردپرس
امتیازی ندارد

امنيت وردپرس برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس که دائما در حال بروزرسانی‌ست امری ضروری است. امروزه بسیاری از کسب و کار ها برای معرفی و فروش محصولات و خدمات خود از وب سایت ها استفاده می کنند. قالب وردپرس یکی از ابزارهای محبوب برای طراحی سایت می باشد. از این رو حفظ امنیت و ارتقای آن امری ضروری محسوب می شود. ما در این مقاله قصد داریم به شما مهمترین و کاربردی‌ترین اقدامات ضروری برای افزایش امنیت وردپرس را معرفی کنیم. پس حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید به تامین امنیت وردپرس اهمیت بدهیم؟

همانطور که امنیت یک فروشگاه فیزیکی اهمیت بالایی دارد، امنیت سایت برای هر کسب و کاری آنلاین نیز حائز اهمیت است. عدم امنیت سایت می تواند به آن کسب و کار آسیب جدی وارد کند و ‌احتمال آسیب رساندن به کاربران به دلیل لو رفتن بخشی از اطلاعات شخصی آن‌ها را بالا ببرد. همین امر باعث افت رتبه سایت و وارد شدن لطمه به سئوی سایت می شود. در واقع گوگل برای امنیت سایت ارزش ویژه ای قائل است و سایت های که از امنیت پایینی برخوردار هستند و ممکن است هک شوند قطها با افت رتبه روبرو خواهند شد. به همین دلیل مهم است که امنيت وردپرس خود را حفظ کنید تا کمترین احتمال حمله هکرها برای سایت شما وجود داشته باشد.

برای بالا بردن امنيت وردپرس چه باید بکنیم؟

هسته اصلی وردپرس به صورت مداوم توسط توسعه دهندگان حرفه ای بروزرسانی می شود که همین امر باعث ایمن بودن این ابزار شده است. با این حال بازهم کارهای زیادی می‌توان برای بالا بردن امنیت سایت انجام داد. اگر شما مالک یا مدیر یک وب سایت هستید با انجام اقداماتی می توانید خطر هک شدن وب سایت خود را کاهش دهید. در ادامه ما تعدادی از اقدامات ضروری برای تامین امنيت وردپرس که می‌توانید با انجام آنها از وب سایت خود در برابر آسیب پذیری‌های امنیتی محافظت کنید، به شما معرفی خواهیم کرد:

استفاده آخرین نسخه وردپرس، افزونه‌ها و پوسته‌ها برای امنيت وردپرس

همیشه مطمئن شوید آخرین نسخه وردپرس، افزونه و پوسته در سایت شما نصب شده است. خود این نرم افزار که تحت وب و منبع باز است علاوه بر به روز رسانی‌های جزئی که به شکل اتوماتیک انجام می‌دهد به صورت مداوم نیز توسط توسعه دهندگان آن بهبود و بروزرسانی و منتشر می شود. این‌که شما نسخه‌ی به روز رسانی شده ی آن را نصب کنید نیز در بالابردن امنيت وردپرس شما نقش پررنگی خواهد داشت.

انتخاب یک رمز عبور قوی و پیچیده و کنترل دسترسی

شما با انتخاب یک رمز عبور قوی و پیچیده می توانید وب سایت خود را در مقابل یکی از رایج ترین راه های هک کردن توسط هکرها ایمن نگه دارید.  استفاده از یک رمز قوی نه تنها برای مدیریت وردپرس بلکه برای حساب های FTP، پایگاه داده، حساب عضویت سایت و آدرس‌های ایمیلی که از نام دامنه سایت شما استفاده می کنند، امری ضروری است. بهتر است از یک نرم افزار مدیریت رمز برای نگه داری رمزهای خود استفاده کنید. اگر یه تیم یا چند نویسده ی محتوا دارید بهتر است دسترسی محدود ایجاد کنید و اجازه دسترسی به پیشخوان مدیریت را به آن ها ندهید. یکی دیگر از اقداماتی که می توانید برای کاهش خطر و بالا بردن امنيت وردپرس خود انجام دهید احراز هویت ۲ گانه است.

انتخاب یک هاست قوی برای امنیت وردپرس

برای بالا بردن امنيت وردپرس خود قطعا انتخاب یک سرویس میزبانی قوی و مطمئن نقش مهمی را ایفا می کند. یک ارائه‌دهنده میزبانی حرفه‌ای به طور مداوم شبکه خود را از نظر فعالیت مشکوک کنترل و بررسی می کند، نسخه های php و سخت افزار خود را به روز نگه می دارد و از حملات گسترده DDOS جلوگیری می کند. همچنین با استفاده از یک هاست وردپرسی و پشتیبانی از اطلاعات بر روی یک مکان امن می تواند از سرورهای خود در برابر تهدیدات معمول محافظت کند.

استفاده از سرویس هاست وردپرس، بستر مطمئن تری برای وب سایت شما فراهم می‌کند. شرکت‌های ارائه دهنده هاست وردپرس پشتیبان گیری خودکار، به روز رسانی خودکار وردپرس و تنظیمات امنیتی پیشرفته‌تری را برای محافظت از وب سایت شما ارائه می‌دهند.

تهیه منظم نسخه پشتیبان

همانطور که وب سایت های شرکت های بزرگ می توانند هک شوند وب سایت شما هم می تواند مورد حمله ی هکرها قرار گیرد. هیچی سایتی به صورت 100 درصد امن نیست اما پشتیبان گیری از جمله اقداماتی است که می تواند به شما این امکان را دهد که در این مواقع به سرعت سایت وردپرس خود را بازیابی کنید و مشکلات را رفع نمایید.

افزونه‌های پشتیبان رایگان و پولی وردپرس زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام تهیه نسخه پشتیبان باید بدانید این است که باید به‌طور منظم و کامل از سایت خود پشتیبان گیری کنید و این اطلاعات را در یک مکان امن ذخیره کنید.

نصب یک افزونه امنيت وردپرس

نصب یک سیستم امنیتی که بتواند سایت شما را نظارت کند از جمله اقداماتی از که در بهبود ارتقاء امنیت سایت شما نقش دارد. این سیستم می تواند همه اتفاقات سایت شما را ردیابی کند و بر بررسی یکپارچگی پرونده‌ها، تلاشهای ناموفق برای ورود به سیستم، اسکن بدافزار و … نظارت داشته باشد.

فعال سازی SSL / HTTPS در سایت

گواهی SSL (Secure Sockets Layer)  یک پروتکل امن است که برای انتقال داده بین وب‌سایت شما و مرورگر کاربران استفاده می شود. این پروتکل با استفاده از رمزگذاری باعث می‌شود که امکان سرقت اطلاعات توسط هکر‌ها بسیار دشوار یا تقریبا ازبین برود. گرچه در ابتدا فعال سازی SSl هزینه داشت اما امروز بسیاری از شرکت‌های میزبانی گواهی SSL رایگان را برای وب سایت وردپرسی ارائه می‌دهند که می تواند باعث بالا رفتن امنيت وردپرس شما شود.

غیرفعال کردن قابلیت ویرایش پوسته و افزونه

شما با استفاده از ویرایشگر کد داخلی می توانید افزونه و پوسته های خود را از طریق پیشخوان وردپرس ویرایش کنید. اگر این قسمت به دست هکرها بیوفتد به راحتی می‌توانند سایت شما را با کدهای مخرب آلوده کنند. پس بهتر است حتما آن را غیرفعال نمایید.

محدود کردن تلاش برای ورود به وردپرس

وردپرس به کاربران اجازه می‌دهد تا هر زمان که می‌خواهند وارد سیستم مدیریت شوند. این امکان باعث می‌شود سایت وردپرس شما در برابر حملات بی‌رحمانه هکرها که مدام تلاش می‌کنند با نام کاربری و رمز ورودهای مختلف وارد بخش مدیریت سایت شما شوند، آسیب‌پذیر باشد.

غیرفعال کردن اجرای فایل PHP در وردپرس

هاست به شما این اجازه را می دهد تا هر فایلی را در هر جایی قرار داده و با دستورات PHP هر کاری که میخواهید در سایت انجام دهید. برخی دایرکتوری‌ها هستند که اصلا نیازی به اجرای فایل‌های PHP در آن ها نخواهید داشت که مهم‌ترین این بخش پوشه uploads وردپرس هست که فایل‌های چند رسانه‌ای مثل تصویر، ویدئو، صوت و… در این مسیر قرار می‌گیرد.

تغییر پیشوند جداول وردپرس

پیشوند _wp به عنوان پیش فرض جداول در پایگاه داده استفتده می شود. اگر در هنگام نصب آن این پیشوند را عوض کنید باعث افزایش امنیت شما در بخش دیتابیس می شود.

غیرفعال کردن XML-RPC در امنيت وردپرس

فایل XML-RPC وردپرس امکان مدیریت از راه دور را در وردپرس خواهد داد که از جمله این موارد می توان به امکان استفاده از برنامه اندروید، برنامه ویندوز وردپرس یا سرویس‌هایی مثل IFTTT اشاره کرد. با استفاده از تابع system.multicall هکر می تواند همزمان 20 درخواست را به سایت ارسال کرده و اقدام به پیدا کردن رمز ورود در وردپرس کند که علاوه بر این امکان حملات DDOS هم از این طریق فراهم هست.

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، هسته اصلی سیستم مدیریت محتوای وردپرس مرتبا در حال بروزرسانی‌ست و به خودی خود دارای امنیت بالایی است. اما بازهم اقداماتی نیاز است تا شما نیز در جهت افزایش امنیت سایتتان گامی بردارید و امکان سو استفاده از آن را تا حد ممکن کاهش و به صفر برسانید. مجموعه بهینتا در کنار شماست تا بتوانید امنیت وب سایت خود را با انجام این اقدامات افزتیش دهید. در نهایت از توجه شما به این مقاله سپاسگزاریم. لطفا سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد می کنیم از صفحه ی طراحی سایت در اصفهان دیدن فرمایید

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=6674
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546