دلایل Down شدن سایت و روش های جلوگیری از آن چیست؟

دلایل Down شدن سایت
امتیازی ندارد

Down شدن سایت یا خرابی آن می تواند بر سایت شما تاثیر منفی بگذارد و در نتیجه فروش و سود شما را کاهش دهد. همانطور که داشتن یک وب سایت در دنیای رقابتی این روزها می تواند به کسب و کار شما رونق ببخشد، خرابی آن نیز بر اعتبار شما تاثیر می گذارد. بنابراین مهم است عواملی که باعث خرابی وب سایت شما می شود  و روش های جلوگیری از آن را بدانید.

Down شدن سایت به چه معناست؟

زمانی که کاربران نتوانند به سایت شما دسترسی داشت باشند و عملکرد سایت با مشکل روبرو شود و آن طور که باید کار نکند، سایت شما Down شده است. خرابی هر سایت با توجه به عملکرد آن می تواند متفاوت باشد. برای مثال بخش سفارش سایت، از کار افتادن لینک پرداخت می تواند به معنای خرابی آن سایت باشد.

دلایل Down شدن سایت می تواند نرم افزاری، سخت افزاری و یا حتی انسانی باشد. بنابراین این مشکل ممکن است برای هر سایتی اتفاق افتد. به طور کلی Down شدن وب سایت به دو صورت رخ می دهد:

  • حالت اول زمانی است که بازدیدکنندگان نتوانند به کل وب سایت دسترسی داشته باشند، که به آن خرابی کامل و یا Full downtime می گویند.
  • حالت دوم زمانی است که سایت در بارگذاری برخی از صفحات مشکل داشته باشد که به آن خرابی جزئی و یا Partial downtime  گفته می شود.

چرا Down شدن سایت مسئله مهمی است؟

همانطور که گفته شد Down شدن وب سایت در تمامی وب سایت ها اتفاق می افتد اما اگر به صورت مداوم تکرار شود، باید کمی نگران شد! چرا که Down شدن مکرر سایت می تواند عواقب جبران ناپذیری را داشته باشد. به عنوان مثال، در یک وب سایت فروشگاهی، با Down شدن وب سایت، علاوه بر اینکه آمار بازدیدکنندگان کاهش می یابد، مشتریان فعلی نیز سایت را ترک می کنند و از وب سایت رقیبان شما بازدید می کنند.
به صورت خلاصه مشکلاتی که بعد از Down شدن سایت رخ می دهد، عبارتند از:

  • افزایش مشتریان ناراضی از وب سایت و خدمات
  • صدمه دیدن اعتبار تجاری وب سایت
  • کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو
  • از دست دادن مشتریان بالقوه و فعلی
  • کاهش درآمد

دلایل اصلی Down شدن سایت

ایرادات سخت افزاری

اولین دلیلی که باید به سراغ آن بروید ایرادات سخت افزاری است. بر اساس آمار و نمونه هایی که در گذشته به وقوع پیوسته اند، بیش از ۵۰ درصد خرابی های سایت به ایرادات سخت افزاری مرتبط می شود. این ایرادات سخت افزاری در سرورها و هاست رخ می دهند که منجر به Down شدن وب سایت شما می شود. بهتر است برای دور ماندن از این مشکل به سراغ ارائه دهندگان مطمئن هاست و سرور بروید. همچنین اطمینان حاصل کنید که در صورت بروز چنین اتفاقاتی به سرعت با تیم فنی خود مشکل شما را رفع کنند. در ضمن می توانید از سرور پشتیبان نیز استفاده کنید که در صورت خرابی سرور اصلی همچنان سایت فعال باشد.

ایرادات DNS

مورد بعدی که احتمالات بیشتری دارد ایراداتی است که در DNS رخ می دهد. DNS سیستمی است که نام دامنه را به آدرس IP ترجمه می کند. مشکلات جزئی در آن، مانند غلط املایی، می تواند مانع از بارگذاری وب سایت شود، حتی اگر هاست و سایر زیرساخت ها به خوبی کار کند. اگر به طور مکرر با مشکلات DNS مواجه هستید، باید به دنبال ارتقا هاست DNS خود باشید. ین کار ویژگی های امنیتی پیشرفته، سرورهای سریع تر و امکانات دیگری را در اختیار شما قرار می دهد.

ایرادات CMS

گاهی اوقات از دسترس خارج شدن سایت ممکن است به دلایل مشکلاتی باشد که در سیستم مدیریت محتوای شما رخ می دهد. معمولا در CMS ها از پلاگین ها، تم ها و ابزارهای دیگری که قابلیت های خاصی را به سایت اضافه می کند استفاده می شود. متاسفانه ناسازگاری برخی از این موارد با یک دیگر می تواند باعث خرابی سایت یا Down شدن سایت شود. سعی کنید از CMS مطمئن مانند وردپرس استفاده کنید. همچنین همیشه نسخه CMS، پلاگین ها و قالب سایت خود را بروزرسانی کنید. تهیه نسخه پشتیبان نیز فراموش نشود.

پیشنهاد می کنیم از صفحهی سئو در اصفهان دیدن فرمایید

خطای برنامه نویسی و انسانی

انسان ها مسئول مدیریت و نگهداری از وب سرورها هستند. بر اساس آمار، بیش از ۴٠ درصد از دلایل خرابی سایت، خطاهای انسانی هستند. خطاهایی مانند قطع کردن تصادفی سیم هنگام کار با سرور، مدیریت نادرست سرورها، بی دقتی و بررسی کد نادرست یا خطاهای کدنویسی. وب‌سایت‌ها با هزاران خط کد کار می‌کنند، به این معنی که حتی یک کاما نادرست می‌تواند باعث Down شدن سایت شود. هیچ راهی برای جلوگیری از خطاهای انسانی وجود ندارد، اما می توان آن ها را به حداقل رساند.

ترافیک بیش از اندازه

اگر وب سایت از سرورهای اشتراکی استفاده کند، زمانی که ترافیک بالایی وارد وب سایت های موجود در آن هاست اشتراکی شود، تاثیرش را روی سایت های همسایه نیز خواهد گذاشت و می تواند سایت را از کار بیندازد. این اتفاق به خصوص در مناسبت های خاص یا تخفیف های سایت های فروشگاهی بیشتر رخ می دهد. برای دوری از این اتفاق بهتر است سایت خود را بر روی سرور اختصاصی بالا بیاورید.

حمله DDoS

حملات DDoS یا Distributed Denial of Service زمانی اتفاق می‌افتد که حجم ترافیک بالایی توسط هکرها وارد وب سایت شده و آن را از دسترس خارج می کند. هکرها با افزایش حجم ترافیک و اشغال پهنای باند و منابع سرور، باعث از کار افتادن سایت می شوند. بنابراین، اگر پروتکل های امنیتی سایت بالا نباشد، سایت به شدت در برابر این حملات آسیب پذیر خواهد بود.

نتیجه گیری

خرابی وب سایت می تواند به اعتبار شما لطمه بزند و باعث کاهش مشتریان و در نتیجه درآمد شما بشود. اگر چه Down شدن سایت مسئله ای اجتناب ناپذیر است و بسیاری از سایت های بزرگ مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر نیز به ندرت دچار خرابی وب سایت می شوند اما شما می توانید با آگاهی از دلایل رایج آن اقدامات پیشگیرانه انجام دهید. شرکت بهینتا با تیم حرفه ای خود شما را در این زمینه یاری خواهد کرد.

پیشنخاد می کنیم از صفحهی طراحی سایت در اصفهان دیدن فرمایید.

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=7081
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546