ادوبی اکس دی ( Adobe XD ) چیست؟

ادوبی اکس دی ( Adobe XD )
امتیازی ندارد

Adobe XD یک نرم افزار کاربردی است که توسط شرکت adobe برای طراحی ui , ux ارائه شده است.

ui, ux به چه معناست؟

UI یا  User Interface Design به معنی طراحی رابط کاربری و UX یا User Experience Design به معنی طراحی تجربه‌ی کاربری می باشد که اساس طراحی سایت اپلیکیشن است.

تفاوت ui و ux چیست؟

گاهی اوقات مفهوم ui ,ux  توسط کابران با هم اشتباه گرفته می شود.درصورتی که تفاوت های زیادی در این دو مفهوم وجود دارد.هر دوی آنها عناصرمهم  برای طراحی و عرضه یک محصول می باشند،اگرچه مکمل هم هستند اما هر کدام از آنها  به جنبه های متفاوتی از طراحی وتوسعه ی یک  محصول اشاره میکنند.

در ابتدا به توصیف هر کدام بصورت جداگانه میپردازیم:

طراحی ui : طراحی ui یا همان رابط کاربری شامل قسمتی ازطراحی گرافیکی و ظاهری  وب سایت یا اپلیکیشن شما است که کاربران مشاهده می کنند. یک طراح ui  حرفه ای جلوه هایی را که باعث بهتر دیده شدن سایت یا اپلیکشن باشد را طراحی میکند.هر چه طراحی ui یک محصول قویتر باشد میزان دیده شدن آن محصول افزایش می یابد و اعتمادکاربران بیشتری را جلب می کند. هدف از طراحی ui  قبل از ارائه ی یک محصول  بهینه سازی و استفاده ی کاربردی تر است.

طراحی ux : طراحیux یا تجربه کاربری به معنی تعامل بین کاربران با شرکت ها  ،محصولات و خدمات  می باشد.طراحی ux در واقع یک فرآیند غیر دیجیتال می باشد که برای هرچیزی که قابل تجربه کردن است کاربرد دارد چه وب سایت یا اپلیکیشن باشد چه یک دستگاه غذاساز یا فروشگاه مواد غذایی و هر خدمات دیگری.

اینکه یک کاربر در مواجه با سایت یا اپلیکیشن بتواند فرآیند مورد نظر خود را به راحتی و با احساس خوب به اتمام رساند وظیفه ی اصلی یک طراح ux است.

هدف از طراحی ux ایجاد راحت ترین و کارآمد ترین مسیر برای انجام فرآیند مورد نظر کاربر  می باشد .طراحی ux  روابط بین یک کاربر و شرکت یا محصول  را توسعه وبهبود می بخشد.

برنامه های کاربردی برای طراحی ui :

Photoshop  , Sketch , Illustrator , Adobe XD , Figma , Proto.io, Principle , Framer , and Proto Pie

در این مقاله به معرفی Adobe XD که یکی از بهترین نرم افزار های مناسب برای این کار می باشد می پردازیم :

چرا  Adobe XD برای  طراحی ui بهترین است  :

  • Adobe XD یک نرم افزار تخصصی است که به منظور طراحی uiهای پیشرفته طراحی شده است . طراحی کاربرپسند یا به اصطلاح user friendly این نرم افزار باعث شده است که در مدت زمان کوتاهی جایگاه خود را بین طراحان ui بهبود بخشد. ابزارهای مهم و کاربردی استفاده شده در این نرم افزاراز جمله مهمترین ویژگی های این نرم افزار می باشد. همچنین ،برخلاف فتوشاپ تمام منو ها و پنل ها به راحتی در دسترس و جلوی چشم طراح می باشد.
  • Adobe XD  به نوعی نسخه ی بهبود یافته ی فتوشاپ برای طراحی ui  می باشد،  که علاوه بر ابزارهای فتوشاپ برای طراحی سایت ابزارهای بیشتری را در اختیار شما قرار میدهد. بصورت کلی برای صفحات وب و پروژه های  توسعه فرانت اند(front-end) انتخاب مناسبی است. Adobe XD این امکان را به شما میدهد که تصاویر را در فتوشاپ ویرایش کنید وبه فرمت XD تبدیل کنید. همچنین افرادی که با فتوشاپ کار کرده باشند به راحتی می توانند با Adobe XD ارتباط برقرا کنند .
  • در Adobe XD آرت برد(Art board) های شما کنار هم قرار می گیرند ومحدودیتی در تعداد آنها وجود ندارد که باعث صرفه جویی در زمان میشود  . برخلاف فتوشاپ که  هر  پروژه در فایل جداگانه ای ذخیره میشود در Adobe XD میتوان تمام صفحات موبایل یا وبی که طرای کرده اید را به راحتی به هم متصل کنید و به صورت یکجا ذخیره نمایید. همچنین این قابلیت به شما این امکان را می دهد که طرح های خود را با هم مقایسه کنید وبهترین آنها را انتخاب کنید.
  • بطورکلی فایل ها در این نرم افزار کم حجم می باشند و درنتیجه سرعت عملکرد بالاتری نسبت به فتوشاپ دارد. همچنین نرم افزار اجازه ی  فشرده سازی فایل ها تا ده برابر را به شما می دهد.که این قابلیت باعث میشود فضای کمتری از حافظه ی ذخیره سازی شما اشغال شود.
  • Adobe XD دارای ویژگی repeat grid می باشد که با آن می توان یک شکل را به هر تعداد که بخواهیم تکرار و مدیریت کنیم . که این قابلیت نیز باعث صرفه جویی در زمان میشود.

پیشنهاد می کنیم از صفحه ی طراحی سایت در اصفهان دیدن فرمایید.

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=7162
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546