استراتژی تولید محتوا چیست؟

استراتژی تولید محتوا
امتیازی ندارد

استراتژی محتوا می تواند به شما در شناسایی نیازهای مخاطبان، ارزیابی وضعیت رقبا و داشتن یک برنامه ی زمان بندی شده کمک کند. امروزه کسب و کارهایی به خوبی دیده می شوند که محتوا را جدی می گیرند و با یک استراتژی هدفمند پیش می روند.

همچنین استراتژی تولید محتوا با صرفه جویی در زمان و هزینه ها باعث افزایش نرخ تعامل و مشارکت کاربران و اثربخشی و بازدهی محتوا می شود. علاوه بر آن شما با استفاده از استراتژی می توانید عملکرد خود را ارزیابی کنید، فرصت های جدید را تشخیص دهید و برند خود را نمایید.

چرا باید استراتژی محتوا داشته باشیم؟

فرض کنید یک وب سایت یا صفحه اینستاگرام دارید. اگر استراتژی خاصی تعیین نکنید، هر روز باید دغدغه این موضوع را داشته باشید که امروز چه محتوایی بنویسم. در این صورت به احتمال زیاد شکست خواهید خورد. استرس این که امروز چه بنویسم بدون داشتن هدف و شناخت مخاطبانتان منجر به تولید محتوای بی ارزش می‌شود.

با استراتژی محتوا برای خود یک جهت مشخص می‌کنید. این جهت در مسیری به سمت اهداف شما خواهد بود و کمک می‌کند در طی مسیر به هیچ عنوان منحرف نشوید و به اهداف خود برسید.

تدوین گام به گام استراتژی محتوا

گوگل با استفاده از الگورتیم های معناگرای خود می تواند ارزش و اهمیت تولید محتوایی که نیازهای کاربران را تأمین می کند تشخیص دهد. شما برای داشتن چنین محتوایی باید استراتژی تولید محتوا داشته باشید تا بتوانید به اهداف خود در کسب و کارتان برسید.

مشخص کردن اهداف

برای تعیین اهداف، از انتها شروع کنید. در واقع باید بدانید به دنبال چه نتیجه ای هستید. نوع محتوایی که شما تولید می کنید باید متناسب با اهداف شما باشد. ممکن است به دنبال افزایش فروش یا برندسازی باشید. هدف خود را مستند کنید تا دعوت به اقدام یا  call to action برای هر محتوا نیز مشخص شود.

مشخص کردن مخاطبان اصلی و نیازهای آن ها

گام بعدی در استراتژی محتوا این است که بدانید محتوای خود را برای چه کسانی تولید می کنید. در واقع رفع نیازهای مخاطب هدف شما می تواند سرنخی برای تولید محتوا باشد. برای شناخت نیاز مشتریان خود باید با آن ها تعامل داشته باشید و بدانید مخاطبان شما با چه چیزی دست و پنجه نرم می کنند و چه محتوایی می تواند به نیازها و سوالات آن ها پاسخ دهد. همچنین می توانید با مشورت از اعضای تیم خود در بخش های مختلف مثل خدمات مشتریان، تیم پشتیبانی و . . . یا جستجو در انجمن ها و شبکه های اجتماعی مخاطب هدف و نیازهای آن را پیدا مید.

شناسایی تمایز های کسب و کار خود

شما باید نقطه ی تمایز کسب و کار و برند خود را با سایر کسب و کارها مشخص کنید. این تمایز می تواند در فرآیند تولید محصول، تیم نیروی انسانی یا هر فرآیند دیگری باشد. همه ی ویژگی های برتر در برند خود را لیست کنید حتی ویژگی که در نگاه اول بی ارزش به نظر می رسد. شناسایی تمایزها می تواند کمک زیادی در فرآیند استراتژی محتوا به شما کند.

پیدا کردن تمایز محتوایی

بهترین راه برای پیدا کردن محتوایی که بتواند متفاوت باشد این است که تمایزهای کسب و کار خود را در کنار نیاز های مخاطبان هدف خود قرار دهید و به گونه ای نیازهای آن ها را برآورده کنید که فقط خودتان می توانید. در بازار رقابتی این روز ها کسب و کارهایی پیشرفت می کنند که مزیت رقابتی نسب به رقبای خود داشته باشند. اگر شما بتوانید در تولید محتوای خود به مسائلی بپردازید که تا به حال کسی برایش راهکاری ارائه نکرده باشد و سعی کنید آن مسائل را برای مخاطبان خود حل کنید می تواند محتوای شما نسب به سایر محتواها متمایز کند.

مشخص کردن موضوعات محتوایی در استراتژی محتوا

زمانی که شما نیازهای های مخاطب هدف و وجه تمایز محتوای خود را مشخص کردید وقت آن رسیده تا موضوعات محتوایی خود را با استفاده از طوفان فکری پیدا کنید. موضوعاتی را انتخاب کنید که دغدغه ی مخاطب شما می باشد. همچنین شما می توانید از همفکری اعضای تیم خود نیز استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که تمایز محتوایی شما، قبل از همفکری، برای آنها روشن شده باشد.

تحقیق کلمات کلیدی در استراتژی محتوا

شما باید بدانید که کاربران برای رفع نیازهای محتوایی خود، دقیقاً چه کلیدواژه هایی را جستجو می کنند. از سوی دیگر باید اطلاعات کلیدواژه هایی که رقبای کسب و کار شما به وسیله آن ها از گوگل بازدید جذب می کنند را نیز استخراج کنید. ابزارهای مختلفی برای استخراج کلمات کلیدی وجود دارد که می توانید اطلاعات را از طریق آن ها به دست آورید.

تهیه تقویم محتوا

بر اساس تحقیق کلمات کلیدی یک تقویم محتوا طراحی کنید. تقویم محتوا به شما کمک می کند که علاوه بر داشتن زمان بندی برای انتشار محتوا مطمئن شوید که کلیدواژه هایی که در محتواهای شما مورد هدف قرار می گیرند، در تقویم محتوا ثبت شوند تا اعضای تیم تولید، محتواهای مشابه تولید نکنند.

مشخص کردن روش های ارزیابی عملکرد

شما باید محتوایی که تولید می کنید را ارزیابی کنید. برای ارزیابی باید مشخص کنید که محتواها چگونه اندازه گیری شوند. برای اندازه گیری عملکرد محتواها، شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) دقیقی تعیین کنید. بررسی وضعیت دستیابی به این شاخص ها در آینده می تواند میزان موفقیت استراتژی محتوای شما را نشان دهد و به شما درباره بازنگری در استراتژی محتوا کمک کند.

شروع تولید محتوا

بالاخره وقت تولید محتوا رسید! حالا که مخاطبان را می شناسید، تمایزهای کسب و کار خود را کشف کرده اید، موضوعات و کلمات کلیدی را انتخاب کرده اید و تقویم محتوای خود را هم تدوین کرده اید و البته می دانید که هر محتوایی چه بازدهی و نتیجه ای باید داشته باشد، وقت آن رسیده که محتواهای خود را تولید کنید و به هدف بزنید. تولید محتوا باید با کیفیت، منحصر به فرد و منطبق بر اصول سئو باشد تا اهداف استراتژی شما را محقق کند.

بررسی عملکرد در استراتژی محتوا

بعد از تولید و انتشار محتوا باید به صورت مستمر نحوه اجرای برنامه ها و وضعیت دستیابی به اهداف را رصد کنید و برای بهینه سازی استراتژی محتوای خود، ایده بگیرید.

پیشنهاد می کنیم از صفحه ی طراحی سایت در اصفهان دیدن فرمایید.

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=6880
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546