مفهوم اینترنت اشیا

امتیازی ندارد

اینترنت اشیا یا IOT به معنای گسترده کردن وسعت وسایلی که از اینترنت استفاده می کنند یعنی اینترنتی فراتر از کامپیوتر و تلفن های هوشمند، چیزی که طیف بزرگی از اشیا، فرآیندها و محیط ها را در بر می گیرد. اینترنت اشیا در چند سال اخیر رشد زیادی کرده است پیش بینی ها خبر از این میدهند که قرار جهان با سرعت رشد این اینترنت رو به رو شوند و به سرعت این اینترنت در زندگی مان جریان پیدا کند. بزودی قرار است اینترنت اشیا مرکز پیشرفت فناوری هر صنعتی قرار بگیرد است. شاید این تعریف بزرگنمایی به نظر برسد، اما بعید نیست فردا روزی ما انسان ها در زندگی روزمره خود با اینترنت اشیا مواجه شویم.

زمانی که اینترنت اشیا را در اینترنت و گوگل جستجو می کنید، با سیلی از توضیحات خیلی سرسخت و فنی و تخصصی روبه رو خواهید شد. به عنوان مثال شاید این تعریف را ببینید و بخوانید: «اینترنت اشیا سیستمی متشکل از دستگاه های محاسباتی مرتبط، ماشین های مکانیکی و دیجیتال، اشیا، حیوانات یا افراد است که به ویژگی های منحصر به فرد توانایی انتال داده ها از طریق شبکه را دارند و هیچ نیازی به تعامل انسان با انسان یا انسان با کامپیوتر ندارند»

این توضیح بسیار فنی و غیر مهم است و حتی ممکن است شما را کمی گیج کند. خیلی از افراد نیاز ندارند که اطلاعات فنی و گسترده ای در مورد اینترنت داشته باشند. پس در این مقاله سعی بر این داریم تا این اینترنت اشیا را به زبانی ساده قابل فهم برای شما توضیح دهیم. شاید این مقاله را روی دسکتاپ و یا تبلت بخوانید. اما هر دستگاهی که استفاده می کنید حتماً به اینترنت متصل است و شما با وجود اینترنت قادر به خواندن این مقاله هسیتد.

اتصال دستگاه های دنیا به اینترنت باعث می شود این دستگاه ها از مزایا و فواید فوق العاده ای استفاده کنند. ما می توانیم این فواید را در دستگاه های خود مانند لپ تاب، گوشی همراه و دیگر وسایلی که به اینترمت وصل می شوند مشاهده کنیم، اما فایده های اینترنت فقط به این دستگاه ها محدود نمی شوند. اینترنت اشیا به معنای اتصال همه چیزهای موجود در جهان به اینترنت است. ما فکر نمی کنیم که سردرگی مردم بخاطر پیچیده بودن این مفهوم باشد، بلکه به خاطر گستردگی بیش از حد آن است و این درست تعریف نشده است. زمانی که مثال های زیادی برای اینترنت اشیا وجود دارد، نمی توان این مفهوم را دقیق تعریف کرد. برای این روشن شدن موضوع، اول از همه  بیایید فواید و مزایای اتصال هر شیئی را به اینترنت را مشخص و بررسی کنیم.

چرا اینترنت اشیا اهمیت دارد؟

زمانی که یک دستگاه به اینترنت متصل می باشد این به آن معناست که میتواند اطلاعاتی را ارسال کند برای مقصدی یا دریافت کند یا اینکه هر دو کار را انجام دهد. این توانایی که در رابطه با آن صحبت کردیم آن وسیله را هوشمند می کند و هرچه هوشمند تر باشد بهتر است. یک نمونه بارز و واضح همین گوشی های تلفن همراه است شما میتوانید با استفاده از این گوشی های هوشمند به هر نوع موسیقی که میخواهید گوش دهید و از آن لذت ببرید. این به خاطر این نیست که تمامی موسیقی های جهان روی گوشی شخص شما ذخیره شده اند بلکه به این خاطر است که تمامی موسیقی های جهان در فضایی بزرگتر ذخیره شده اند و شما می توانید با اسفاده از اینترنت به آن ها دسترسی پیدا کنید و موسیقی دلخواه خود را گوش دهید، دستگاه های هئوشمند نیازی ندارند که یک فضای ذخیره بزرگ و عظیم داشته باشند بلکه اتصال به آن فضای بزرگ و عظیم برایشان کافی است که این به وسیله اینترنت صورت می گیرد

همه اجزای اینترنت اشیا را می توانیم به سه دسته تقسیم کنیم:

1- رایانه هایی که اطلاعات را دریافت می کنند و سپس بر اساس آنها عمل می کنند.

2- حسگر هایی که اطلاعات را جمع آوری می کنند و سپس ارسال می کنند.

3- دستگاهی که هر دو کار را باهم انجام می دهد

1. دریافت اطلاعات و اقدام بر اساس آن‌

اکثر ما با ماشین هایی آشناه هستیم که اطلاعاتی را دریافت می کننند و بر اساس آن اقدامی انجام میدهند برای مثال دستگاه پرینتر .

دستگاه پرینتر یکی از دستگاه هایی است که زمانی که اطلاعاتی را دریافت می کند اقدامی انجام میدهد زمانی که اطلاعاتی را دریافت می کند شروع می کند به چاپ کردن و به شما اطلاعاتی را که دوست داشتید چاپ کنید را تحویل می دهد یا درب های پارکینگ زمانی که یک سیگنال از طرف ما دریافت می کنند اقدام می کنند و باز می شوند این مثال ها نمونه از دستگاه های هوشمند و اقدام آن ها بر اساس اطلاعات دریافت شده است

پیشنهاد می کنیم سری به صفحه طراحی سایت در اصفهان بزنید.

2. جمع‌آوری و ارسال اطلاعات با حسگرها

حسگر ها می توانند اطلاعات زیاد را جمع آوری کنند مثل رطوبت، دما، کیفیت هوا و نور و تقریباً هر چیزی را که فکر کنید جمع آوری می کند حسگر ها با اتصال به اینترنت به ما کمک می کنند تا اطلاعاتی را که میخواهیم از محیط پیرامون مان دریافت کنیم و از آنها استفاده کنیم این اطلاعات کمک می کند به کشاور که بفهمد چه زمانی باید به محصول خود آب بدهد یعنی چه زمانی رطوبت خاک کم شده باید به آن رسیدگی شود تا جلوی خطای انسانی آبیاری کم یا زیاد که باعث خرابی محصول شود دیگر این اتفاق نمی افتد و این سیتم نمی گذارد آب بیش اندازه یا کمتر به محصولات برسد.

3. انجام هر دو کار با هم

پیشنهاد می کنم به مثال کشاوری باز برگردیم. حسگر ها داده هایی در رابطه با خاک ها جمع آوری میکنند . حالا کشاورز میداند که چه زمانی باید سیستم آبیاری خود را فعال کند یا در صورت لزوم آن را خاموش کند، اما با سیستم های مجهز به اینترنت اشیا، این روند دیگر به شخص کشاورز نیازی ندارد. در عوص، سیستم آبیاری می تواند به صورت اتومایک و بر اساس اطلاعاتی که در رابطه با رطوبت خاک دریافت کرده است عمل کند. میتوانید آن را یک پله بالاتر ببریم. اگر سیستم آبیاری اطلاعات آب و هوا را از ظریق اتصال به اینترنت دریافت کند، می فهمد چه زمانی قرار است باران ببارد تا به دستگاه اطلاع دهد در آن زمان آبیاری را انجام ندهد.

اگر میخواهید خیالتان بابت سئو سایتتان راحت باشد می توانید سری به سئو در اصفهان سری بزنید

داستان در اینجا به اتمام  نمی رسد! تمامم این اطلاعات در مورد رطوبت خاک، میزان آبیاری محصولات توسط سیستم آبیاری و میزان رشد محصولات، جمع شده و به ابررایانه های موجود در Cloud ارسال می شود که برای همه این داده ها الگوریتم هایی وحود دارد. که در نهایت این الگوریتم ها مدل هایی را ارائه میدهند  که با کمک آنها می توانید شرایط آینده را پیش بینی و از ضرری که قرار است اتفاق بیفتد جلوگیری کنید. این فقط مزایا و فواید یک حسگر بود. اگر حسگر های دیگری مانند حسگر نور، کیفیت هوا و دما را هم اضافه کنید، این الگوریتم ها می توانند بر اساس داده ها جمع شده از چندین مزرعه راهکار های درجه یکی برای رشد بهتر محصولات ارائه دهند و به تغذیه جمعیتی که در حال رشد است کمکی بکنند.

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=9586
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546