هاست چیست؟

هاست
امتیازی ندارد

هاست اولین قدم برای ورود به دنیای اینترنت، کسب و کار آنلاین و طراحی سایت می باشد. امروزه بسیاری از کسب و کارها در حال ورود به دنیای دیجیتال هستند تا از بازار رقابت عقب نمانند. داشتن یک وب سایت برای معرفی کالا و خدمات آن ها می تواند کمک زیادی به بیزنس ها در جذب مخاطب و فروش بیشتر کند. یکی از مفاهیم پایه در طراحی سایت این دو مفهوم هستند که ما در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

هاست چیست؟

شما برای ذخیره تمام فایل ها و محتوای وب سایت مانند کدهای HTML ،CSS، تصاویر و پایگاه داده خود به یک فضای فیزیکی احتیاج دارید تا کاربران بتوانند به طور آنلاین این اطلاعات را مشاهده کنند. ثبت نام در یک سرویس میزبانی وب یا هاست باعث می شود سایت یا اپلیکیشن شما برای سایر کاربران در لینترنت قابل مشاهده باشد.

چرا به هاست نیاز دارید؟

خدمات هاستینگ، وب سایت شما را از لحاظ فنی پشتیبانی می کند و از طریق آن می توانید اطلاعات را به طور سریع در وب سایت بارگذاری کنید.استفاده از یک هاستینگ خوب که تا حد امکان uptime باشد در موفقیت کسب و کار شما تاثیر خواهد داشت. آپتایم (Uptime) عددی است که به صورت درصدی نمایش داده می شود و مدت زمانی که هاست با موفقیت کار می کند را نشان می دهد. هاستینگ انتخابی شما باید حداکثر آپتایم ممکن را تا ١۰۰٪ داشته باشید

شرکت های ارائه دهنده هاست، خدمات گوناگونی اراِِئه می دهند که می تواند به شما کمک کند. از جمله ی این خدمات نصب و به روز کردن نرم افزار جدید به صورت خودکار و خدمات بک آپ گیری از داده ها و وب سایت می باشد. اگر سایت شما هک شود یا خراب شود، شما می توانید وب سایت خود را به سرعت بازیابی کنید بدون اینکه اطلاعات زیادی از دست بدهید.

خدمات هاستینگ علاوه بر کمک به اطمینان از اینکه وب سایت شما تا حد امکان از زمان به روز است، امنیت عالی را نیز ارائه می دهند. همچنین سایت شما را برای شناسایی ویروس ها اسکن می کنند، به شما در شناسایی فعالیت های مشکوک کمک می کنند و حتی آدرس های IP خاصی را مسدود می کنند. به یاد داشته باشید، خدمات هاست نیز دارای بسیاری از ویژگی ها و افزونه های اضافی است که می توانید از بین آن ها انتخاب کنید. این به شما این امکان را می دهد تا وب سایت خود را در مدیریت داده ها سفارشی کنید.

هاست ها چگونه کار می کند؟

وقتی تصمیم به راه اندازی یک وب سایت جدید گرفتید، باید یک ارائه دهنده هاستینگ پیدا کنید که فضای سرور شما را تأمین کند. بعد از خرید هاست، تمام فایل ها و پایگاه داده های شما در سرور ذخیره می شود. هر زمان کسی نام دامنه شما را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کند، هاست شما، تمام فایل های لازم برای ارائه آن درخواست را انتقال می دهد.

انواع هاست

انتخاب هاستینگ باید متناسب با نیازهای شما باشد. در ادامه به معرفی انواع هاست می پردازیم:

بیشتر ارائه دهندگان هاستینگ، انواع مختلفی از آن را ارائه می دهند تا بتوانند نیازهای مشتریان مختلف را تأمین کنند. شما با هر نوع وب سایتی از یک وبلاگ شخصی گرفته تا یک وب سایت تجاری بزرگ، می توانید از گزینه های مختلفی که وجود دارد، هاستینگ مناسب خود را انتخاب کنید:

• اشتراکی (Shared hosting)

میزبانی اشتراکی روشی از میزبانی سایت است که در آن منابع یک سرور بین چند سایت به اشتراک گذاشته می شود. میزبانی اشتراکی مناسب سایت های کوچک تا متوسط با حجم نه چندان بالایی از کاربران است که نیاز به منابع بالایی از سرور ندارند و متوسط تعداد بیینده های وب سایت آنها کم بوده و به عبارت دیگر ترافیک سایتشان عادی است و یا فرصت و تخصص مدیریت سرور شخصی خود را ندارند.

هاست اشتراکی مقرون‌به‌صرفه است و شما بابت همان مقدار از منابعی که احتیاج دارید هزینه پرداخت می‌کنید. معمولاً وب‌سایت‌ها در ابتدای کار و تا زمانی که اطلاعات و بازدید بسیار زیادی ندارند، در هاست اشتراکی ‌میزبانی ‌می‌شوند.

یکی از مشکلاتی که در این نوع از سرویس میزبانی ممکن است ایجاد شود، مشکلات امنیتی است. نفوذ به یک سایت می‌تواند راهی برای ایجاد دسترسی به سرور و سایر وب‌سایت‌ها باشد. همچنین وجود حجم بالای درخواست‌ها روی سرور می‌تواند منجر به افت سرعت سایر وب‌سایت‌ها شود. بنابراین استفاده از سرور‌های ایمن شده و معتبر برای حفظ امنیت و کارایی سایت ضروری است.

• نیمه اختصاصی یا مجازی VPS (Virtual Private Server)

یکی دیگر از سرویس‌های میزبانی وب که در آن یک سرور به کمک نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز مثل vmware به چند بخش مجزا تقسیم می‌شود و هر بخش مثل یک سرور مجزا به‌ کار گرفته می‌شود. در این حالت مشتری منابع و قدرت بیشتری نسبت به حالت هاست اشتراکی در اختیار دارد.

• ابری (Cloud hosting)

در این میزبانی همواره چندین سرور به‌صورت شبکه در حال کار کردن هستند. وب‌سایت شما می‌تواند از تمام منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این سیستم‌ها استفاده نماید. یعنی وب‌سایت محدود به یک سرور با منابع محدود نخواهد شد و در شرایطی که احتیاج به استفاده‌ی بیشتر از منابع دارد، می‌تواند از سایر سرورها در فضای ابری استفاده کند.

با این روش وب‌سایت شما همیشه در دسترس است و به اصطلاح up-time‌ آن بسیار بالا خواهد بود. در هاست ابری بک‌آپ‌ گرفتن و حفظ امنیت به علت پراکندگی داده‌ها کار دشوارتری اس

• وردپرس (WordPress hosting)

میزبانی وردپرس، یک هاست لینوکس با قدرت و تنظیمات مشخص جهت میزبانی وب‌سایت‌های وردپرسی است. در حالت کلی یک وب‌سایت وردپرسی در سرور‌های لینوکسی و ویندوزی قابل میزبانی است. اما از آنجا که وب‌سایت‌های وردپرسی استفاده‌ی زیادی از منابع سرور دارند، باید از سرورهایی برای میزبانی آنها استفاده شود که منابع و سخت‌افزارهای قدرتمندتری داشته باشند.

 

در این مقاله سعی شد به پرسش‌هایی از قبیل هاست چیست، انواع هاست و … که بسیاری از افراد در ابتدای کار با آن‌ها آشنا نیستند، پاسخ داده شود. پیشنهاد می کنیم از صفحه ی طراحی سایت در اصفهان دیدن فرمایید.

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=7154
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546