نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست ؟

نرخ تبدیل (Conversion Rate)
امتیازی ندارد

نرخ تبدیل اشاره به تعداد افرادی دارد که از میان کل مخاطبان وب سایت یا کسب و کار شما، هدف مورد نظرتان را انجام می‌دهند. این عملیات می‌تواند هرچیزی مانند یک کلیک ساده روی بخشی از سایت تا انجام خرید آنلاین باشد.

Conversion Rate مشخص می کند چقدر در رسیدن به اهدافتان موفق بوده‌اید و چقدر توانسته‌اید به سود مالی و غیر مالی دلخواه برسید. در واقع نسبت تعداد تبدیل‌ها به تعداد کل بازدیدکنندگان سایت است. به عنوان مثال، اگر یک سایت آموزشی در ماه ۲۰۰ بازدید داشته باشد و از آن تعداد ۵۰ نفر اقدام به خرید از سایت کنند نرخ تبدیل آن ۵۰/۲۰۰ (یعنی ۲۵ درصد) خواهد بود.

یکی از مشکلاتی که می تواند برای صاحبین کسب و کار که دارای سایت می باشند ایجاد شود، نداشتن فروش با وجود بازدید بالای سایت و صرف هزینه های زیاد برای راه اندازی آن است. وب‌سایت ها معمولا چندین هدف مختلف را به عنوان “تبدیل” تعریف می‌کنند و هر کدام نرخ تبدیل مخصوص به خود را دارند.

چرا بهینه سازی نرخ تبدیل سایت اهمیت دارد؟

در ادامه می‌خواهم با اشاره به نکاتی، اهمیت این مورد را بیشتر از قبل به شما یادآوری کنم:

همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد

مهم نیست که در حال حاضر وب‌سایت‌تان چقدر خوب طراحی شده یا این که چند درصد از بازدیدکنندگانتان به مشتری تبدیل می‌شوند، باید به این نکته توجه کنید که همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد. همیشه راه کارهایی برای بهتر شدن و جذب مشتریان بیشتر وجود دارد. اگر سایت شما وضعیت خوبی نداشته باشد، تشخیص مشکلات و برطرف کردن آنها راحت‌تر است، ولی هر چه سایت‌تان در وضعیت بهتری باشد باید با دقت بیشتری روی بهینه‌سازی نرخ تبدیل کار کنید.

تبلیغات پولی بسیار گرانقیمت و فضای آن به شدت رقابتی است

شاید ساده ترین راه حل برای افزایش تبدیل، تبلیغات پولی مختلف و صرف هزینه های زیاد باشد. در حالی که با کمترین هزینه‌ها، از همان تعداد بازدید فعلی سایت و سفر مشتری، می توانید روش‌هایی مقرون‌به‌صرفه را برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت به کار بگیرید. قطعا می‌دانید هزینه جذب مشتری جدید خیلی بیشتر از هزینه حفظ مشتریان فعلی است.

پیداکردن مشتری با کیفیت و هدفمند

هدف از بهینه سازی نرخ تبدیل پیدا کردن مخاطبانی با کیفیت بالا و مشتریان هدف می باشد. اگر یک میلیون بازدیدکننده به سایت‌ شما سرازیر شود، ولی تنها یک نفر از آنها کاری که می‌خواهید انجام دهد چه ارزشی دارد؟ اما اگر 100 نفر به صورت هدفمند وارد سایت شوند و 10 نفر آنها اقدام موردنظر شما را انجام دهند، نرخ شما 10 درصد خواهد بود.

افزایش درآمد و سودآوری

یکی از راهکارهای ارزان و مقرون به صرفه در فرآیند فروش، بهینه سازی نرخ تبدیل می باشد. افزایش نرخ تبدیل شما منجر به افزایش سود و در نتیجه بازگشت سرمایه بهتر می‌شود.

جذب مخاطبان بیشتر

شاید این مورد برای‌تان جالب باشد. بهینه سازی نرخ تبدیل نه‌تنها به شما کمک می‌کند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و افزایش درآمد داشته باشید، بلکه می‌توانید به کمک آن مخاطبان بیشتری جذب کنید. وقتی بازگشت سرمایه رخ داد حالا شما پول بیشتری دارید و می‌توانید آن را صرف پیدا کردن مشتریان جدید کنید.

نرخ تبدیل چگونه محاسبه می‌شود؟

حالا که با تعریف و اهمیت نرخ تبدیل و بهینه‌سازی آن آشنا شدیم، زمان آن رسیده که ببینیم چطور باید آن را محاسبه کنیم.

(دادند انجام را موردنظر اقدام که بازدیدکنندگانی تعداد)/(بازدیدکنندگان کل تعداد)×100=تبدیل نرخ

راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت

اگر به دنبال افزایش نرخ تبدیل سایت هستید، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود برسید.
استفاده از عکس و ویدوی باکیفیت: هر چه بتوانید از المان‌های تصویری و ویدیویی باکیفیت بیشتر استفاده کنید، مخاطبان بیشتری جذب می‌کنید و باعث افزایش اعتماد آنها به محصولات خواهید شد.

  • افزایش سرعت سایت: حتی اگر سایت شما کند باشد، هیچ کاربری در آن نمی‌ماند. اگر صفحات سایت شما زیر 3 ثانیه بالا نیاید باید قید 40 درصد از بازدیدکنندگان را بزنید.
  • استفاده از فراخوانی: اگر در مکان‌های مختلف سایت از فراخوانی (Call To Action) درست و جذاب استفاده کنید، شانس افزایش نرخ تبدیل شما بیشتر خواهد شد.
  • تاییدیه مشتریان قبلی: برای اینکه بتوانید در مخاطبان جدید حس اعتماد بیشتری ایجاد کنید، می‌توانید از تاییدیه و نظرات مثبت خریداران قبلی بهره ببرید.
  • بهینه‌سازی تجربه کاربری سایت: تجربه کاربری سایت (UX) به‌ویژه در صفحات مربوط به محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. کاربران باید بتوانند خیلی سریع و ساده به خواسته خودشان برسند و تبدیل به مشتری شوند.
  • استفاده از قابلیت جستجوی سریع: کاربر همیشه عادت دارند از قابلیت جستجو استفاده کنند. بنابراین نه‌تنها بهتر است از یک سیستم جستجوی قدرتمند استفاده کنید، بلکه باید روی عناوین محصولات نیز کار کنید تا در جستجو راحت‌تر پیدا شوند.
  • روش‌های مختلف پرداخت: گاهی مشتریان نسبت به پرداخت آنلاین تردید دارند و می‌ترسند محصولی به دستشان نرسد یا اسیر فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی شوند. بنابراین بهتر است روش‌های مختلف پرداخت مانند پرداخت در محل یا کارت به کارت را نیز در نظر بگیرید.
  • طراحی ریسپانسیو: با توجه به فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، بسیاری از کاربران کارهای خود را با دستگاه‌های موبایل انجام می‌دهند. بنابراین باید صفحات سایت شما کاملا ریسپانسیو طراحی شوند که با هر صفحه نمایشی سازگاری داشته باشند.
  • پشتیبانی همیشگی: استفاده از چت آنلاین به‌ویژه به صورت 24 ساعته کمک می‌کند تا مخاطبان پیش از خرید بتوانند سوالات خود را بپرسند و سپس با خیال راحت خرید خود را انجام دهند.
  • به‌روزرسانی همیشگی سایت: باید خودتان را به عنوان یک مرجع موثق و معتبر نشان دهید. یکی از روش‌های این کار به‌روزرسانی مداوم سایت با محتوای جدید و ناب است.
  • اعتمادسازی: با دریافت مجوزهای لازم و قراردادن آنها در سایت اعتماد مخاطبان را جلب کنید تا با خیال راحت از شما خرید کنند.
  • پیشنهادات ویژه و کدهای تخفیف: برای جلب نظر کاربران و تبدیل آنها به مشتری می‌توانید از پیشنهادات ویژه یا کدهای تخفیف بدون محدودیت زمانی مانند کد تخفیف اولین خرید استفاده کنید.

جمع‌‌بندی نرخ تبدیل

نرخ تبدیل یکی از مهمترین معیارهایی است که نشان می‌دهد عملکرد و سرمایه‌گذاری ما در بازاریابی اینترنتی تا چه اندازه موفق بوده است. منظور این است که بین تمام بازدیدکنندگانی که وارد سایت شده‌اند، چند درصد خواسته موردنظر ما را انجام داده‌اند.
عوامل مختلفی در افزایش نرخ تبدیل تاثیر دارد و با استفاده از راهکارهای متفاوت و در عین حال ساده می‌توان آن را بهینه‌سازی کرد.

پیشنهاد می کنیم از صفحه ی طراحی سایت در اصفهان دیدن فرمایید.

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=7069
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546