تست A/B چیست ؟

تست A/B چیست ؟
امتیازی ندارد

تست A/B یکی از پرکارآمدترین تست ها در دنیای دیجیتال مارکتینگ می باشد که به کسب و کارها کمک می کند کاربر سایت خود را به مشتری تبدیل کنند. این تست می تواند راهگشای کسب و کارهایی باشد که به دنبال فروش بیشتر از طریق سایت خود می باشند. زمانی که شما کالا یا خدماتی را برای عرضه دارید باید به خوبی بازار هدف و رفتار مخاطب را بشناسید و با علایق و ترجیحات آن ها آشنا باشید تا بتوانید بهترین عرضه را به آن ها ارائه کنید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این تست و مزایای آن برای کسب و کارتان آشنا شوید.

تست A/B چیست؟

تست A/B که به عنوان Spliting Testing  و Bucket Listing نیز شناخته می شود، در آن دو فاکتور یا دو المان مورد ارزیابی قرار می گیرند و نهایتا آن فاکتوری که با استقبال بیشتری روبرو شود، تصمیم گیری های بعدی بر مبنای آن گرفته می شود.

در بحث سئو و طراحی سایت هدف از اجرای این تست پیدا کردن بهترین گزینه برای تبدیل کاربر به مشتری می باشد. منظور از مشتری لزوما به معنای خرید کالا نیست. هر زمان که توانستید کاربران سایت‌تان را وادار کنید کاری که می‌خواهید را انجام دهند، به این معنی است که عملیات تبدیل کاربر به مشتری با موفقیت انجام شده است. در واقع زمانی که شما بین دو صفحه وب سایت طراحی شده دچار سردرگمی شده‌اید که کدام یک از آنها برای کاربران می تواند مطلوب‌تر و جذاب‌تر باشد این تست به شما کمک خواهد کرد.

در حقیقت، تست A/B روشی فوق‌العاده جهت تعیین بهترین استراتژی‌ تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین برای کسب‌و‌کار شماست که بر پایه‌ی مقایسه‎ی حالاتِ مختلف بنا شده است. در این روش، دو نسخه از یک صفحه وب سایت ایجاد می‌شود که در یک نسخه عنصر مورد آزمایش به شکل A و در نسخه‌ی دیگر به شکل B قرار داده شده است. سپس این صفحات، در یک بازه زمانی معین (معمولاً بین 3 تا 10 روز) به صورت تصادفی به کاربران نمایش داده می‌شود (به این معنی که یک کاربر ممکن است صفحه A و کاربر دیگری صفحه B را به صورت همزمان مشاهده کنند). در نهایت، با مقایسه‌ی عملکرد کلی هر دو نسخه می‌توانید نسخه نهایی وب‌سایت را به گونه‌ای طراحی کنید تا بالاترین نرخ تبدیل کاربر به مشتری را دریافت نمایید.

به عنوان مثال، تصور کنید وب سایت آموزشی دارید که می خواهید بدانید آموزش های شما در سایت A بیشترین بازدید را دریافت می کند یا در سایت B. شما با تعیین یک بازه زمانی معین و نمایش سایت به صورت رندم به کاربران می توانید پاسخ سوال خود را پیدا کنید. این تست نه تنها در زمینه مارکتینگ و فروش بلکه تقریبا در دیگر زمینه‌ های آزمایش‌ های علمی نیز کاربرد دارد.

چرا باید از تست A/B استفاده کنید؟

همانطور که شما در فروش قیزیکی به دنبال بهبود عملکر خود از طریق واکنش های مشتری هستید در فروش اینترنی هم باید به این مورد اهمیت ویژه ای دهید. مشکل اصلی در فروش اینترنتی اینجاست که واکنش‌های مشتری را موقع بازدید از سایت را در همان لحظه نمی‌توانیم ببینیم. پس ناچاریم با روش‌هایی مثل تست A/B این واکنش‌ها را رصد کنیم.

این تست به شما این امکان را می دهد تا ترافیک وب سایت خود را مدیریت کنید و در جهت بهبود تجربه ی کاربری و تبدیل کابر به مشتری گام بردارید. همچنین با بررسی داده‌ها، مدیران وب‌سایت‌ها خواهند دانست که کدام یک از نسخه‌های سایت کلیک بیشتری را دریافت می‌کند یا کدام یک از نسخه‌ها توانسته است بازدیدکنندگان بیشتری را به مشتری تبدیل کند. علاوه بر آن اگر تست A/B به درستی صورت بگیرد، هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات یک کمپین کاهش می‌یابد.

مراحل انجام تست چیست و چگونه انجام می شود؟

برای انجام این تست لازم است که چند مورد را مد نظر داشته باشید و مطابق با آنها کار را پیش ببرید، از جمله:

  • تعیین هدف

اولین گام برای انجام تست A/B  این است که شما به عنوان طراح سایت یا اپلیکیشن باید بدانید دقیقا قصد انجام چه کاری را در راستای افزایش جذابیت وب سایت یا فروشگاه اینترنتی خود دارید. اهداف شما می‌توانند هر چیزی باشند از کلیک بر روی یک دکمه گرفته تا خرید یک محصول یا پرکردن فرم ثبت نام!

  • استفاده از شاخص‌های قابل اندازه‌گیری برای سنجش نرخ تبدیل

در گام بعدی شما باید قسمت‌هایی از سایت را که می‌توانید بهبود ببخشید را شناسایی کنید تا از طریق اندازه‌گیری این شاخص‌ها میزان نرخ تبدیل را تعیین کرده و ارتقا دهید.

  • ایده‌پردازی و طرح تئوری

ایده پردازی باید در راستای هدف‌گذاری صورت بگیرد. برای این کار بهتر است لیستی از نظریات خود را مبنی بر اینکه چرا نسخه جدید نسبت به قبلی بازدهی بهتر و بیشتری دارد تهیه کنید.

  • جمع آوری اطلاعات

در این مرحله باید مجموعه‌ای از اطلاعات و آمارها درباره تعداد خرید، تعداد بازدید و … طی مدتی معین را جمع آوری کنید تا آن‌ها را با اطلاعات جدید مقایسه کنید، برای این کار می.توانید از ابزار گوگل آنالیتیکس نیز استفاده نمایید.

  • ساخت نسخه جدید

حال وقت آن است که با توجه به موارد قبل تغییرات جدید را با توجه به المان‌های تعیین شده در مرحله هدف‌گذاری در نسخه جدید اعمال کنید و نتایج آن را ثبت نمایید.

  • شروع آزمایش

پس از تهیه نسخه جدید وقت آن است که آزمایش را شروع کنید. بنابراین کاربران نسخه‌های قبل و جدید سایت یا اپلیکیشن شما را به شکل تصادفی مشاهده می‌کنند.
لازم است در این مرحله نتایج نسخه جدید را یادداشت کرده تا آنها را با نتایج نسخه قبلی مقایسه کنید. همچنین، توجه داشته باشید که این آزمایش باید به طور همزمان و در بازه زمانی مشخص انجام شود تا بتوان به نتایج آن اتکا کرد.

  • تحلیل و ارزیابی نتایج

پس از پایان آزمایش وقت تحلیل داده‌های دریافتی می‌ رسد تا تفاوت‌ ها را ارزیابی کرده و بتوانید برای استفاده از نسخه مطلوب‌تر به جمع‌ بندی درست برسید.

چرا انجام این تست برای کسب و کارها اهمیت دارد؟

شما با داشتن یک وب سایت متناسب با رفتار بازار هدف خود می توانید بهتر به مقاصد تجاری خود برسید. برای این امر لازم است که سایتی داشته باشید تا مسقیما بر موفقیت شما تاثیر بگذارد. شما با انجام تست A/B می توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید و یک گام از رقبای خود جلوتر باشید.

همچنین این تست به شما کمک می کند با حداقل هزینه و با کمترین میزان آزمون و خطا عکس‌العمل‌های مخاطبان خود را پیش‌ بینی کنید. سپس بر همان مبنا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید و آنچه را کاربر از صفحه یا اپ شما نیاز دارد به بهترین شکل در اختیارش قرار دهید تا در نهایت به تعداد بازدید بیشتر یا فروش بالاتر دست یابید.

پیشنهاد می کنیم از صفحه ی طراحی سایت در اصفهان دیدن فرمایید.

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=6853
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546