شاخص‌ کلیدی عملکرد یا KPI های سئو چیست؟

شاخص‌ کلیدی عملکرد یا KPI
امتیازی ندارد

KPI های سئو می تواند به شما کمک کند دید بهتر و عمیق ‌تری نسبت به رشد یا عدم رشد سایت خود‌ داشته باشید. فرقی نمی کند که سایت شما کوچک و تازه کار است یا وبسایت بزرگ و با سابقه ای دارید. شاخص ‌های KPI در سئو مانند یک پل ارتباطی برای شما عمل می کنند که وضعیت ابتدایی سایت و پس از بهینه‌ سازی آن را به شما نشان می دهند.

شاخص‌ کلیدی عملکرد یا KPI چیست؟

شاخص‌ کلیدی عملکرد می تواند معیاری برای سنجش موفقیت یک سازمان یا یک کمپین باشد. زمانی که شما زمان و منابع زیادی برای بازاریابی، فروش یا تولید محتوا صرف کرده اید باید بررسی کنید که تلاشتان سودمند بوده است یا خیر. KPI که یک سیستم کنترل کننده است به شما کمک می کند تا متوجه شوید چه میزان در رسیدن به اهداف کسب و کار خود موفق بوده اید.

این شاخص های کلیدی که معیارهایی عینی و قابل اندازه گیری هستند می توانند در موفقیت یا عدم موفقیت سئو سایت شما کمک کنند. در ادامه نکاتی از KPI های سئو که باید برای سنجش میزان موفقیت یک سایت بررسی شود را توضیح می‌دهیم.

بازدیدهای ارگانیک سایت (Organic Sessions) در KPI های سئو

هر session به معنی ورود یک کاربر به وبسایت شما و انجام یک فعالیت مثل اسکرول کردن، کامنت گذاری و یا لایک کردن مطلب است که از طریق داده های گوگل آنالیتیکس می توان آن را ردیابی کرد. رشد ترافیک ارگانیک مهم‌ترین شاخص کلیدی عملکرد است زیرا به وضوح با هدف اصلی سئو که توجه بیشتر کاربران به وب‌سایت شما است مطابقت دارد.

عوامل زیادی می تواند روی افزایش بازدید وبسایت شما تاثیر بگذارد مثل نوشتن یک عنوان سئو و توضیحات متا خیلی خوب، کامنت‌ گذاری زیر پست‌ بلاگ ها و کسب جایگاه، تولید محتوای باکیفیت و مطابق با اصول سئو و رپورتاژ نویسی برای محتواهای کلیدی و مهم.

رتبه سایت در کلمات کلیدی اصلی (keyword ranking increases)

رتبه سایت در کلمات کلیدی یکی از مهم ترین KPI های سئو است که بر اساس جایگاه سایت در موتورهای جستجو در کلمات کلیدی مشخص می شود.

ارتباط مستقیمی بین رتبه سایت، بالارفتن میزان ترافیک و افزایش فروش وجود دارد. در نتیجه هر قدر رتبه شما در کلمات کلیدی اصلی و با ارزش یعنی کلماتی که جستجوی بیشتری دارند بهتر باشد قطعا به هدف خود بیشتر دست یافته اید.

سعی کنید به صورت هفتگی و منظم رتبه وبسایتتان را رصد کنید. اگر دچار افت شدیدی در رتبه شوید ممکن است مشکلی در وب سایت شما وجود داشته باشد پس به سرعت برای حل آن اقدام کنید.

نرخ تبدیل کاربر به مشتری (lead/conversions)

زمانی که یک کاربر به سایت شما وارد می شود یعنی به محصولات یا خدمات شما نیاز دارد. پس حالا که توانستید او را به سایت خود بکشانید دیگر نباید به راحتی او را از دست بدهید. شما با داشتن محتوایی قدرتمند می توانید او را در سایت خود نگه دارید و به سمت خرید سوق دهید.

برای رصد کردن این بخش از شاخص های KPI های سئو می توانید در گوگل آنالیتیکس یک Goal یا Event تعریف کنید و کاربران خود را تحت نظر داشته باشید و متوجه شوید که تا چه اندازه بازدید کنندگان سایت در مسیر تبدیل شدن به مشتری پیش بینی شده حرکت کردند. بررسی این معیارها به شما کمک می کند تا دید درستی از موفقیت خود در پروژه سئو داشته باشید.

نرخ خروج از سایت (Bounce Rate) در KPI های سئو

نرخ پرش یا بانس ریت معیاری است که میزان خروج کاربر از سایت را می سنجد. شرایطی که در آن کاربر وارد سایت می شود اما بدون اینکه فعالیتی داشته باشد بلافاصله آن را می بندد. این اتفاق برای موتورهای جستجو چندان خوشایند نیست. زیرا زمانی که کاربر عبارتی را جستجو می کند موتورهای جستجو تلاش می کنند تا بهترین و مرتبط ترین نتیجه را به او نشان دهند.

آمار این معیار با توجه به نوع فعالیت متفاوت است. برای مثال در سایتی که قیمت آنی طلا و ارز را ارائه می ‌دهد، احتمال Bounce Rate بیشتر از یک سایت اطلاعات عمومی است. بنابراین از توجه به آمار کلی در این زمینه خودداری کنید و همه چیز را با توجه به کسب و کار خود در نظر بگیرید.

 تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید (Page Per Session)

یکی دیگر از KPI های سئو تعداد صفحاتی است که کاربر در هر بار مراجعه به سایت بازدید می کند. یعنی کاربری به سایت شما مراجعه می کند و از صفحات مختلف سایتتان بازدید می کند.

هر اندازه تعداد صفحاتی که در یک بازدید توسط کاربر مشاهده می شود بیشتر باشد، شما در سئو به موفقیت نزدیک تر شده اید. البته به شرط آنکه بتوانید کاربر را به مشتری تبدیل کنید. زیرا افزایش بازدید صفحات بدون افزایش فروش ما را به هدف اصلی نمی رساند.

زمان متوسط حضور کاربر در سایت (Average Session Duration)

طراحی ربات ‌های گوگل به گونه ‌ای است که مدت زمان حضور در یک صفحه از وب سایت را به عنوان معیاری برای رضایت و یا عدم رضایت کاربر به شمار می ‌آورند. اگر کاربران مدت زمان زیادی را در صفحات سایت شما می ‌گذرانند، به این معناست که مطالب و محتوای سایت، آن‌ ها را درگیر کرده است.

اگر محتوای شما برای کاربر راضی کننده باشد، کاربر اشتیاق بیشتری خواهد داشت که در سایت شما بماند، محتواهایتان را بخواند و بر روی لینک های داخلی کلیک کند. پس برای افزایش مدت زمان حضور کاربر در سایت می توانید او را با انجام عملی مانند کامنت گذاری درگیر کنید، لینک سازی داخلی را بهبود بخشید، محتوای باکیفیت تولید کنید و سئوی سایت را بهینه کنید.

سرعت بارگذاری صفحات (Page Load Time)

کند بودن سایت و افزایش زمان لود شدن صفحات عامل مهمی  است که بر روی تمام KPI های سئو تاثیر دارد. کاربران در صورتی که بارگذاری صفحه ای بیش از ۴ ثانیه طول بکشد به احتمال زیاد آن صفحه را می بندند و به سراغ نتیجه دیگری می روند. این فرایند باعث افزایش نرخ پرش، کاهش درصد تبدیل کاربر به مشتری، کاهش فروش و در نتیجه پایین آمدن میزان ترافیک و افت رتبه سایت خواهد شد.

همیشه در هنگام طراحی یک صفحه، بارگذاری ویدیو یا تصویر و اضافه کردن هر نوع محتوای جدیدی به سایت حجم و سرعت صفحه را مدنظر قرار دهید.

تعیین صفحات خروج کاربر از سایت (Top Exit Pages)

صفحه خروج کاربر، آخرین صفحه ای است که کاربر در زمان حضورش در سایت آن را مشاهده کرده است و پس از آن تب وبسایت شما را به طور کامل بسته و از آن خارج شده است. این فاکتور نیز یکی از KPI های سئو است که باید به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

نمی توان گفت که صفحات خروج الزاما صفحات بدی هستند. ممکن است  آخرین صفحه ای که کاربر در آن حضور داشته صفحه تایید خرید باشد که این می تواند همان نتیجه موردنظر ما باشد. اما اگر نرخ خروج کاربران شما در صفحه ای زیاد است یعنی بیشتر کاربران شما، از صفحه ای سایت شما را ترک کرده اند که مد نظر شما نبوده، می تواند نشانه ای از وجود مشکل محتوایی، فنی یا ساختاری باشد.

ارور ربات های گوگل (Crawl Errors) در KPI های سئو

یکی دیگر از شاخص های کلیدی عملکرد در سئو، راحت کردن دسترسی ربات های گوگل به محتواهای یک سایت است. باید سئوی سایت خود را به شکلی بهینه کنید که ربات ها بتوانند محتوای شما را به سادگی پیدا کنند و آن را Crawl  کنند.

گاهی ممکن است به هر دلیلی ربات‌ های گوگل به محتوای شما دسترسی پیدا نکنند یا عمدا آن را ایندکس نکنند. دلایلی مثل دستورالعمل هایی که در فایل Robots.txt وارد می کنید یا محتوای کپی و تکراری که در سایت قرار می دهید می تواند جلوی ایندکس شدن محتوای شما را بگیرد.

 ترافیک ارجاعی (Referral Traffic)

اگر بتوانید از راه‌ های دیگری به جز موتورهای جست و جو برای سایت خود بازدیدهای بیشتری جمع‌آوری کنید، ترافیک ایجاد شده، ترافیک ارجاعی است. مهم ‌ترین نوع ترافیک بعد از ترافیک ارگانیک، نوع ارجاعی آن است. برای افزایش ترافیک ارجاعی می ‌توانید از روش هایی مثل فعالیت در شبکه های اجتماعی و لینک سازی خارجی قوی استفاده کرد.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

در KPI های سئو

نام این معیار خود بیان ‌کننده همه چیز است.بازگشت سرمایه یا ROI در واقع به محاسبه سود کلی فروش در یک دوره زمانی مشخص می ‌پردازد. شما می‌ توانید با آگاهی از مقدار دقیق سود در یک دوره، استراتژی‌ های خاصی را برای اقدامات خود در آینده در نظر بگیرید. برای مثال تصمیم‌ گیری در زمینه زمان و مکان تبلیغات، افزایش حقوق کارکنان و همچنین مدیریت هزینه ‌های جاری از جمله مسائلی است تحت تاثیر میزان سود ممکن است تغییر کند.

پیشنهاد می کنیم از صفحه ی طراحی سایت در اصفهان دیدن فرمایید.

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=6882
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546