ماتریس بازاریابی محتوایی

امتیازی ندارد

بازاریابی محتوایی یکی از بهترین استراتژی های بلند مدت برای کسب و کارهای آنلاین می باشد که به شما فرصتی می دهد تا به سوالات مخاطبان هدف خود جواب دهید، آگاهی از برند خود را افزایش دهید و باعث جذب مشتریان جدید برای کسب و کار خود شوید.

تولید محتوای شما باید به گونه ای باشد تا بهترین محتواها را متناسب با مخاطبتان تولید کنید و توجه آن ها را به به برند و محصولات خود جلب نمایید. برای این کار شما باید یک استراتژی بلند مدت داشته باشید و بدانید مخاطب و مشتریان شما در هر مرحله از قیف بازاریابی و سفر مشتری به چه مختوایی نیاز دارندو یکی از ابزار های بسیار سودمند که به شما در این زمینه کمک خواهد کرد ماتریس بازاریابی محتوایی می باشد. در ادامه با این ماتریس، کاربردهای آن و ساختارش آشنا خواهید شد.

ماتریس محتوا چیست؟

ماتریس محتوا در واقع یک نقشه راه است که نشان می‌دهد مشتری شما در هریک مراحل سفر مشتری، به چه نوع محتوایی نیاز دارد. ماتریس بازاریابی محتوایی در واقع به تیم شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را روی تولید و انتشار محتواهایی بگذارد که بر سفر مشتری تاثیرگذارند.

در واقع این ماتریس شما را در چگونگی تولید و انتشار محتوا متناسب با نیاز مخاطب کمک می کند.

ساختار ماتریس محتوا

ماتریس محتوا از دو محور عمودی و افقی ساخته شده است. در ادامه هر محور را معرفی می‌کنیم:

  • محور افقی
     سمت چپ این محور، مرحله آگاهی در سفر مشتری را نشان می‌دهد. هرچه به سمت راست حرکت کنیم، به مرحله خرید نزدیک‌تر می‌شویم.
  • محور عمودی
     این محور نشان می‌دهد که محتواها چقدر احساسات و منطق افراد را درگیر می‌کند. در بالاترین قسمت این محور، محتواهایی قرار دارند که ۱۰۰٪ احساست را تحت تاثیر قرار می‌دهند و هرچه به سمت پایین محور حرکت کنیم، به محتواهایی می‌رسیم که جنبه منطقی آن‌ها بیشتر است.

براساس این دو محور، ماتریس بازاریابی محتوایی را می‌توان به چهار قسمت زیر تقسیم کرد:

۱- محتوای سرگرم‌کننده

اولین مرحله برای کسب و کار شما آگاهی از برند برای مخاطب هدفتان می باشد. زمانی که شما می خواهد این آگاهی را افزایش دهید بهترین روش تحت تاثیر قرار دادن احساسات با استفاده از تولید محتوای سرگرم کننده می باشد. جایگاه محتوای سرگرم‌کننده که در ابتدای سفر مشتری قرار دارد در یک ربع بالا سمت چپ ماتریس محتوا است و می تواند شامل مسابقه ها، کوییز، محتوای وایرال، ویدیوی برند و بازی ها باشد.

۲- محتوای الهام‌بخش

از دیگر محتواها که می تواند روی احساسات مشتری تاثیر بگذارد محتوای اهام بخش می باشد. این نوع محتوا در پایان سفر مشتری قرار دارد و می تواند او را ترغیب به خرید کند در ربع بالا سمت راست ماتریس محتوا می باشد. تبلیغات سلبریتی‌ها در قالب اینفولئنسر مارکتینگ از مهم‌ترین محتواهایی هستند که در این مرحله قرار می‌گیرند و باعث افزایش اعتماد مخاطب هدف شما می شود و او را تشویق به خرید می کند.

۳- محتوای آموزشی

زمانی که لازم است علاوه بر تاثیر بر احساسات مخاطبان خود او را از نظر منطقی هم قانع کنید باید از محتوای آموزش استفاده کنید. محتوای آموزشی در ربع پایین سمت چپ ماتریس بازاریابی محتوایی و زمانی کاربرد آن اهمیت بیشتری پیدا می کند که قصد دارید مخاطب خود را قانع کنید که برند شما ارزش دنبال کردن و صرف هزینه را دارد. این گونه محتوا باعث جلب اعتماد مخاطب شما می شواد و نشان می دهد که شما دانش کافی در حوزه ی کسب و کار خود را دارید. اینفوگرافیک، پست بلاگؤ راهنماهای استفاده از محصولات از جمله محتواهای آموزشی هستند.

۴- محتوای متقاعدکننده

آخرین بخش از ماتریس بازاریابی محتوایی به ربع پایین سمت راست این ماتریس می‌پردازد. این نوع محتوا برای مشتریان بالقوه ای مناسب است که احتیاج به سنجیدن تمام جوانب محصولات یا خدمات شما دارند و در انتهای سفر مشتری قرار می گیرد. اگر محصولات و خدمات شما هزینه ی بالایی دارد باید مخاطب را قانع به خرید کنید. در این راستا محتوای متقاعدکننده به ما کمک خواهد کرد. وبینارهای آموزشی، مطالعات موردی، دموی تعاملی محصولات و آمار و ارقام از جمله محتواهای متقاعدکننده می باشند.

طراحی ماتریس بازاریابی محتوا

۱- مرور وضعیت فعلی در ماتریس بازاریابی محتوایی

در اولین قدم بهتر است لیستی از محتواهای خود دهیه کنید تا بدانید وضعیت فعلی شما چیست و چه میزان در انتشار و تولیئ محای خود تا کنون موفق بوده اید. می‌توانید برای شروع کار این فهرست را از محتواهای ۳-۶ ماه گذشته تهیه کنید.

۲- جا دادن محتواها در ماتریس محتوا

گام بعدی برای سنجیدن وضعیت محتوا جا دادن محتواهی لیت شده در ماتریس باراریابی محتوایی می باشد. برای این کار ماتریس را رسم کنید و محتوا ها را درون آن قرار دهید. این کار به کمک می کند تا متوجه شوید در کدام بخش ها محتوا تولید کرده اید و در کدام بخش ها نیاز به تولید محتوا دارید.

۳- بررسی رقبا در ماتریس بازاریابی محتوایی

برای رقبای خود نیز یک ماتریس محتوا تشکیل دهید و وضعیت آن ها را نیز بررسی کنید. این کار به کا برای طراحی ماتریس محتوای خود کمک می کند.

۴- رسم نقشه راه با استفاده از پرسونای مخاطب

هریک از پرسوناهای شما مسیر خاصی را در سفر مشتری می‌پیمایند. این مسیر را رسم کنید و مشخص کنید که هر پرسونا در طول مسیرش به کدام یک از قسمت‌های ماتریس محتوا بیشتر نیاز دارد. مراحل آگاهی، توجه و تصمیم‌گیری را رسم کنید و برای آن‌ها محتوا در نظر بگیرید.

۵- چالش‌های سفر مشتری در ماتریس بازاریابی محتوایی

از زمان آشنا شدم مخاطبان شما تا خرید آن ها ها چالش و مشکالات احتمالی متفاوتی می تواند بر سر راه مشتری قرار بگیرد. شما باید خود را به باید مشتری قرار دهید و این چالش های احتمالی را رسم کنید.

۶- تولید محتواهای جدید در ماتریس بازاریابی محتوایی

در این مرحله شما باید متناسب با نیاز مشتری در هر مرحله محتوای جدید تولید کنید. این محتوا باید بتواند بتواند نیاز مخاطب را در هر مرحله از خرید به خوبی پاسخ دهد و ار به سمت خرید سوق دهد.

۷- برنامه‌ریزی برای انتشار محتواها

شما احتیاج به یک برنامه ریزی دقیق برای انتشار محتواهایی که ایجاد کرده اید دارید. این برنامه باید به صورتی باشد که ترکیب و نسبت محتواهای شما در بازه‌های زمانی معین مثلا یک ماه مشخص کند. تقویم محتوایی در این مرحله به شما کمک خواهد کرد.
پیشنهاد می شود از صفحه طراحی سایت در اصفهان دیدن فرمایید.

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=6807
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546