تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا
امتیازی ندارد

تقویم محتوا می تواند در نظم بخشیدن در تولید و انتشار محتوا به کسب و کارهای آنلاین کمک کند. در این مقاله گام به گام شما را ساخت یک تقویم آشنا خواهیم کرد.

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا می تواند یک منبع مشترک برای تمام اعضای تیم کسب و کار شما باشد. با استفاده از این تقویم می توانید عملکرد خود برای رسیدن با اهداف کسب و کارتان برنامه ریزی کنید. همچنین می تواند باعث آگاه سازی تیم درباره ی وظایف خود و همچنین موضوع، مکان و زمان انتشار محتوا باشد. توجه کنید که این تقویم زمانی نتیجه ی مطلوب خواهد داشت که به‌طور منظم و مداوم انجام شود. درواقع هرچه جلوتر را برنامه‌ریزی کنید، موقعیت بهتری برای تولید جریان مداوم محتوا خواهید داشت.

همه افراد فعال در تیم مرتبط با محتوا، از مدیران و استراتژیست‌های محتوا گرفته تا نویسنده‌ها و کارشناسان سئو و گرافیست‌ها، به این تقویم نیاز دارند.

این تقویم یک نقشه ی راه است که باعث انسجام عملکرد شما می شود و با اشتراک گزاری بین اعضای تیم به آن ها کمک می کند که بدانند چه زمانی درباره ی چه موضوعی تولید محتوا کنند. این تقویم می تواند در تولید محتوا در همه ی قالب ها از قبیل سایت، وبلاگ و شبکه های اجتماعی کاربرد داشته باشد.

اهمیت تقویم

شما با استفاده از این تقویم در زمان و انرژی صرفه جویی می کنید. همچنین داشتن یک برنامه ی منظم برای پست گذاری اعتماد مخاطبان افزایش یافته و برای کسب اطلاعات به سراغتان خواهند آمد. با هماهنگی که بین اعضای تیم ایجاد می شود می توان از تولید محتوای تکراری جلوگیری کرد و محتوایی بهینه تر و کاربری تر به مخازب ارائه داد. همچنین اعتماد الگوریتم های گوگل و شبکه‌های اجتماعی جلب می‌شود و شما را به کاربران بیش‌تری نشان می‌دهد.

ابزار طراحی

انتخاب یک ابزار باید متناسب با کوچک یا بزرگ بودن تیم شما و میزان پیچیدگی کارها در کسب و کارتان باشد. اکسل یا گوگل شیت برای کسب و کارهایی کوچک که پیچیدگی چندانی ندارند می توانند گزینه های مناسب باشند. برای کسب و کارهای بزرگتر نیز ترلو و آسانا گزینه های مناسب خواهند بود. پی‌گیر نیز یک نرم‌افزار مدیریت پروژه وطنی است که می توانید از آن استفاده کنید.

چگونه تقویم محتوا طراحی کنیم؟

برای طراحی یک تقویم هدفمند باید جوانب مختلف را بررسی کنید ما در ادامه به نحوه ایجاد قدم به قدم یک تقویم می‌پردازیم و به نکاتی که در هنگام ساخت آن باید توجه داشته باشید اشاره خواهیم کرد:

۱. ارزیابی عملکرد محتوای قبلی

ارزیابی محتوای گذشته به شما کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت عملکرد خود را بشناسید و برنامه ریزی بهتری متناسب با اهداف کسب و کار خود د اشته باشید.

۲. تعیین اهداف بازاریابی محتوایی

طراحی تقویم محتوا با متناسب با اهداف کسب و کار شما صورت گیردو پس در گام های نخستین به صورت دقیق اهداف خود را مشخص کنید. این اهداف می تواند افزایش فالوورهای اینستاگرام، جذب مشتری های بیشتر، تبدیل مشتری به خریدار و . . . باشد. نکته ای که مهم است هدف شما باید قابل اندازه گیری باشد. مثلا بگویید بعد از گذشت سه ماه باید ۵۰۰ فالوور واقعی و فعال جذب کنم.

۳. تعیین ایده‌ها و موضوعات محتوایی

در این مرحله باید بدانید متناسب با هدفی که مشخص کرده اید چه محتوایی با چه موضوعی تولید کتید. برای این کار باید پرسونای مخاطب خود را تعیین کنید تا دقیقا متناسب با نیاز او تولید محتوا صورت گیرد. با تحقیق کلمات کلیدی، بررسی سوالاتی که در دایرکت، کامنت‌ها یا بخش نظرات وبلاگ از شما می‌پرسند و هم‌چنین یافتن ترندها و موضوعات پرطرفدار می‌توانید برای تولید محتوا موضوع پیدا کنید.

۴. مشخص کردن بسترهای انتشار

شما باید بهترین بستر را متناسب با نوع کسب و کار و بازار هدف خود انتخاب کنید. فعال بودن در شبکه های اجتماعی و داشتن یک وب سایت می تواند بسترهای خوبی برای کسب و کار شما فراهم کنند. تولید محتوا ببه صورت منظم در بسترهایی که انتخاب می کنید می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند.

پیشنهاد می کنم از صفحه ی خدمات سئو در اصفهان دیدن فرمایید.

۵. تعیین فرم

فرم‌های محتوا را نیز انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم که به یک فرم اکتفا نکنید. تقویم محتوا باید ترکیبی از فرم‌های مختلف محتوایی مختلف شامل محتوای متنی، محتوای تصویری، ویدیویی یا صوتی باشد. در ضمن هر رسانه‌ای فرم خاصی می‌طلبد. مثلا در اینستاگرام بیش‌تر به محتواهای تصویری می‌پردازند. کسب‌وکارها در صفحه توییترشان متن‌های کوتاه و جذاب می‌نویسند. وبلاگ برای انتشار متن‌های طولانی و نقد و بررسی‌های تخصصی مناسب است.

۶. تعیین اعضای تیم

شما باید برای هر نوع محتوایی که قصد تولید دارید اعضای تیم خود را تشکیل دهید. در صورت کمبود نیرو باید افراد جدیدی استخدام کنید. مثلا نویسنده‌های جدیدی را به تیم اضافه کنید، گرافیست یا ویراستار استخدام کنید و… خلاصه تیم را تکمیل کنید.

۷. انتخاب ابزار ساخت تقویم محتوا

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم گوگل شیت، ترلو و آسانا رایج‌ترین ابزارهای ساخت و مدیریت تقویم هستند. به خاطر آنلاین بودن گوگل شیت همیشه و همه جا می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و آن را با سایر اعضای گروه به اشتراک بگذارید. ترلو و آسانا نیز تقریبا امکانات مشابهی دارند و در ایران بسیار شناخته‌شده هستند.

۸. وارد کردن اطلاعات

بعد از این که ابزار ساخت تقویم را انتخاب کردید اطلاعات مورد نیاز را در آن وارد کنید.
تقویم ها اغلب شامل بخش‌های زیر می‌شود:
• عنوان پست‌ها
• توضیحات هر پست
• زمان انتشار محتوا
• نویسنده محتوا
• کلمات کلیدی
• بستر انتشار
• لینک منابع

۹. بررسی و نظارت بر اجرای تقویم

بعد از طراحی و اجرای تقویم، بررسی و نظارت آن بسیار حائز اهمیت است. شما باید اجرای تقویم را زیر نظر بگیرید. بازخوردها را برای هر محتوا بررسی کنید تا متوجه شوید کدام آن ها بهترین بازدهی را داشته و از این طریق به نقاط قوت و ضعف خود چی ببرید.

سخن پایانی

تقویم می تواند نقشه راه شما برای تولید محتوای بهینه و بهبود عملکردتان و رسیدن به اهداف کسب و کارتان باشد. نکته ای که باید هنگام ساخت تقویم محتوا به آن توجه کنید طراحی واقع بینانه و قابل اجرای آن باشد بتواند منجر به مدیریت بهتر کارها و نظم بخشیدن به محتوا باشد. شرکت بهینتا با خدماتی که در این زمینه ارائه می دهد می تواند شما را در امر یاری کند.

پیشنهاد می کنیم از صفحه ی طراحی سایت در اصفهان دیدن فرمایید.

لینک کوتاه این مقاله:

https://behinta.com/?p=6829
فیسبرک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتسآپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورت تمایل برای بهبود شغل و کاری که انجام می دهید می توانید با پر کردن فرم مقابلتان و بیان مسئله ما را در خدمت رسانی هر چه بهتر به خود یاری و کمک نمایید.

در صورت تمایل می توانید با شماره گیری شماره زیر و گذاشتن قرار ملاقات به صورت حضوری از این مشاوره استفاده کنید.

شماره تماس: 031-91690546